- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Frågor om förmånsvärde och arbetsgivaravgift
Jag har ett aktiebolag där jag tar inte ut någon lön och är inte heller registrerad som arbetsgivare.
Jag funderar på att skaffa en förmån där förmånsvärdet är cirka 1400 kr per år vilket jag förstått är över gränsen (1000 kr) för krav på att företaget måste betala arbetsgivaravgift.
Är det ok att göra ett upplägg så att jag med egna privata pengar betalar av delar av förmånen så den kommer ned under 1000 kr? Jag har inget emot förmånsbeskattning men med tanke på att jag inte är registrerad som arbetsgivare och dessa 1400 kr kommer vara den enda lön/förmån som jag har så känns det inte lockande att börja fixa med AGI och dela upp den lilla kostnaden på 12 månader. Om det är ok att göra så hur lägger man upp det enklast?
Om man inte kan dela upp det, kan man i så fall betala av hela summan privat till företaget för att då helt slippa förmånsbeskattning och hur redovisar man det i så fall?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Bra fråga som jag inte vågar svara på. Måste hänvisa dig till skatteverket för svar på detta.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej och tack för svar.
Efter mycket googlande idag hittar jag detta:
Skatteverkets hemsida : Nettolöneavdrag
Ett nettolöneavdrag innebär att din anställda betalar för en skattepliktig förmån med sin nettolön, det vill säga lön efter skatteavdrag. Om den anställda under samma kalenderår betalar för förmånen från sin nettolön ska du räkna av betalningen från förmånsbeloppet.
nu har ju inte jag lön men en fordran från företaget på mig som privatperson på summan för förmånen borde vara samma sak?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag är inte alls insatt i reglerna för detta med förmåner när man inte är anställd så jag vågar inte svara på om det är samma sak eller inte. Verifiera att du kan göra så med skatteverket så har du fått svar svart på vitt om det är ett godkänt sett att hantera det på.
/Joachim