Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hakask
MEDLEM

Friskvårdsbidrag

Jag driver eget aktiebolag utan anställda. Ska som aktiv delägare reglera friskvårdsbidrag och undrar hur det ska bokföras? Är 7699-övriga personalkostnader korrekt  för aktiebolag, även utan anställda?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Som ägare i ett Aktiebolag så är du anställd och samma konton används för friskvårdsbidrag mm. Konto 7699 övriga personalkostnader är helt rätt konto.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Är detta korrekt även om aktiebolaget ännu inte är registrerat som arbetsgivare? Undrar ifall problem kan uppstå med nyckeltal för personalkostnader per anställd, eftersom det senare är lika med noll

Hej

Är företaget inte registrerat som arbetsgivare så får man dessvärre inte nyttja friskvårdsbidrag. Det är enbart anställda i företag som får lov att ta del av den skattefria förmånen. Skulle rekommendera att du tar kontakt med skatteverket i detta fallet.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

tack för svar. Jag har varit i kontakt med skatteverket om det och det är, enligt muntlig upplysning, ok. Jag undrar hur det bäst konteras om det inte ska bokas som övrig personalkostnad

Hej

Om du inte är registrerad som arbetsgivare så får du inte ta friskvårdsbidrag som en kostnad på företaget alls. Men om skatteverket har sagt att det är en kostnad du trots allt får lov att ta upp på företaget så får du bokföra det som en övrig avdragsgill kostnad på konto 6991.

Skulle nog rekommendera att du tar kontakt med skatteverket på nytt och hör en gång till. Nämn att du inte är registrerad som arbetsgivare och att det gäller friskvård.

/Joachim