Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Gåva till anställd/praktikant

Hej!
Jag har ett aktiebolag och har haft en praktikant. När hon slutar tänkte jag ge henne ett presentkort på ticketmaster. Hur bokförs detta. Eftersom hon inte är anställd antar jag att hon inte skall förmånsbeskattas.

Axel

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Axel

Enligt Skatteverket finns det tre olika slags gåvor som är avdragsgilla för företaget och som inte medför någon beskattning för en anställd. Den första är julgåva som maximalt får uppgå till 450 kr inklusive moms. Den andra gåvan är en jubileumsgåva när företaget firar 20, 25, 50, 75 eller 100-årsjublileum, jubileumsgåvan får maximalt uppgå till 1350 kr inklusive moms. Tredje och sista gåvan kallas för minnesgåva som bolaget t.ex. får ge till en anställd som varit anställd i företaget i 25 år och den får uppgå till maximalt 15 000 kr inklusive moms.

Om inte gåvan faller under någon av ovan nämnda kategorier jämställs gåvan enligt Skatteverket som ersättning för utfört arbete.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi är en ideell förening och gav vår avgående ordförande en gåva på 1000 kr + blommor. Räknas även detta som ersättning för arbete? Vi har ingen anställd och i övrigt ingen ersättning för arbete.
Vilket konto kan användas för gåva i bokföringen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Blommor är ok men gåvan är egentligen att betrakta som ersättning för arbete. Det finns som Pär säger egentligen inga undantag från denna regel.

Därför skulle jag kanske lägga det på något annat konto än gåva i bokföringen 🙂 då jag förstår att ni redan betalat ut pengarna.. Har ni något konto som heter styrelsekostnader eller möteskostnader t ex...

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Undrar även över vilket konto som kan användas för ersättning för tågbiljett.Vi säljer även kampanjkläder med logga till medlemmar utan vinst, vilket konto kan användas? Vi är ideell förening.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Ok, men räknas en praktikant som en anställd? Går det inte att vi som företag står för momsen och sedan ger bort presentkortet? Det fanns inget avtal innan om att något vederlag skulle utgå.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så vitt jag vet gör inte Skatteverket någon skillnad på vem som erhåller gåvan. Det är de tre ovan nämnda exemplen som är ok vad gäller gåvor. Jag är rädd för att det blir så här tyvärr..