Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Glasögon på företaget

Om jag låter mitt AB köpa glasögon till mig för bilkörning (kör ca 60-70 mil i veckan), ska jag ta upp dom och förmånsbeskatta eller går dom  som arbetsglasögon? Om jag inte kört så mycket skulle jag köpt dom, använder dom i stort sett bara när jag kör bil långt, privat kör jag inte så mycket så där behövs dom inte. Dom är även progressiva då jag gör kontroller som skall rapporteras i telefon. 

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjälpmedel

(glasögon och kontaktlinser, hörapparat, proteser)

  • Kostnader för glasögon, kontaktlinser,  hörapparat etc. är i grunden och enligt praxis privata kostnader.

Avdrag som kan medges:

  • Avdrag för synvård har medgetts endast i några undantagsfall, och då för merkostnad (utöver privat kostnad) pga. speciella krav i tjänsten.

Inget avdrag medges för:

  • Terminalglasögon.
  • Glasögon etc. som gått sönder i arbetet.
  • Ledarhund för blinda.
  • Hörapparat.

Rättsfall:

  • RÅ 1982 1:56. (Dansare vid stadsteater fick inte avdrag för kontaktlinser trots att de enbart användes i tjänsten.)


Ovanstående är saxat från skatteverkets hemsida,,  "Företag" sökord glasögon läs där så blir du trygg i att du gör rätt.

Mikael

Avdrag för terminalglasögon är avdragsgilla när det gäller anställda. D.v.s även dig själv som företagare om du har aktiebolag. Gäller inte dig själv om du har enskild firma, men om du har anställda så är det ok åt dom även i det fallet. Står på skatteverkets hemsida under förmåner, https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/arbetskladerocharbetsredskap/br...
Glasögon för bilkörning är alltså inte okej över huvud taget.
Skatteverket rätt njugga syn på detta är lite märklig och om du t.ex jobbar i verkstadsindustrin så förstör du alltid dina glasögon men det är alltså inte ok. Dom menar antagligen att man då skall ha skyddsglasögon över sina vanliga glasögon. Lycka till!