- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Glömd avskrivning
Hej!
Om man köpt datorer till företaget (2022) och glömt göra avskrivning på dom för inköpsåret och upptäckt det året efter när man ska göra avskrivningen. Avskrivning skulle vara på 3 år
Hur gör man då? Skriver man bara av dom med 30% för år 2023 och sen 2 år framåt?
eller gör man någon nedskrivning av dom för den missade avskrivningen eller kan man inte göra en avskrivning för att man inte gjorde det när dom togs i bruk?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @Oliviiaes
Om man hittar ett fel i bokföringen så ska man generellt sett rätta felet genom en s.k. rättelsepost. Enligt god redovisningssed ska denna post bokföras när felet blir upptäckt, man ska alltså inte gå tillbaka och rätta felet vid den tid det uppstod.
Därmed bör det bli så att du gör dubbla avskrivningar i bokslutet 2023, en för år 1 (2022) och en för år 2 (2023). Du kan dock alltid dubbelkolla med Skatteverket (helst skriftligt) vad som gäller i just ditt fall.
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
