Hej!
Jag bedriver en elinstallationsfirma där inköpt material konteras mot 4000 inköp material av varor från Sverige. Jag har sen skapat artiklar som jag köpt in, t.ex. kabel med tillhörande artikelnummer men jag har inte på något sätt knutit inköpet till artikeln.
När jag sen fakturerar kund exempelvis 5m kabel på angiven artikel får jag under fliken "Artiklar" ett "ant i lager" på den artikeln -5. Hur ska jag hantera detta på bästa sätt? Det mesta av mina in-leveranser går direkt ut till kund och jag vill inte bygga ett lager i onödan som skall inventeras osv.
Hur hanterar jag detta på bästa sätt?
Löst! Gå till lösning.
Om du lägger upp artiklarna som icke-lagervaror så får du inte denna effekt med negativa lagersaldon. Sen beror det ju på vilket program du använder, om det går att ställa in så.
Det är liksom det jag inte riktigt får till i Visma eEkonomi. När jag väljer artikelkontering Varor 25% så blir fältet "antal i lager" synligt och jag kan inte välja bort det. Likaså om jag väljer att skapa en egen artikelkontering händer samma sak.
Nej i eEkonomi verkar det inte gå, om du inte konterar som Tjänster istället för Varor.
Vad blir då konsekvensen att använda Tjänster moms 25%?
Vad blir konsekvensen av att man nollar lagersaldot manuellt?
Om jag börjar med den andra frågan: det händer absolut ingenting om du inte har kopplat in tilläggsmodulen eEkonomi Lager, det blir bara noll i lager. Om du har den modulen vet jag faktiskt inte, det får du kolla med Visma.
När det gäller Tjänster moms 25% påverkas ju inget lagersaldo. Du kan lägga upp en ny artikelkontering som har typ tjänst och ange det intäktskonto du redan har använt för försäljning varor så fortsätter bokföringen bara till samma konto.
Hej Andreas! Ett bra tips är att ringa supporten live, så får du vägledning genom hela förloppet.
Lycka till.
Morris_2019
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.