Hej!Jag har nyligen startat ett aktiebolag och är väldigt ny i denna värld. Så jag hoppas man kan få lite experthjälp.Jag försöker lista ut hur jag för in onoterade aktier i eEkonomi på korrekt vis.Det är så att jag är inblandad i totalt två aktiebolag.AB1: Där jag är delägare med 5%.AB2: Där jag äger 100%.När AB1 startades fick jag 2.5% av det skrivet på mig själv privat som en av grundarna.När AB2 startades gjordes en aktieöverlåtelse av de privatägda 2.5% av AB1 till AB2 för en kostnad av 0kr.Sedan köpte AB2 ytterligare 2.5% av AB1 för 1250kr.Hur för jag in denna överlåtelse samt köpet på korrekt vis? Och vad blir det slutgiltiga värdet av mina 5%? Kan jag i och med köpet av aktier säga att mina totala 5% blir värda totalt 2500 då jag betalt 1250 för 2.5%, och hur för jag i sådant fall in detta?Som jag förstått det kan jag låta låta mina procent i AB1 räknas som aktiekapital så jag just nu endast behöver ha 47500kr i övrigt kapital för att täcka upp mina 50k aktiekapital, och i framtiden om AB1 blir värt mer, inget överigt kapital. Stämmer det?Hoppas ni förstår hur jag tänker.Tack på förhand!Kaj
Löst! Gå till lösning.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.