Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kmahlqvist
MEDLEM

Hantering av onoterade aktier

Hej!Jag har nyligen startat ett aktiebolag och är väldigt ny i denna värld. Så jag hoppas man kan få lite experthjälp.Jag försöker lista ut hur jag för in onoterade aktier i eEkonomi på korrekt vis.Det är så att jag är inblandad i totalt två aktiebolag.AB1: Där jag är delägare med 5%.AB2: Där jag äger 100%.När AB1 startades fick jag 2.5% av det skrivet på mig själv privat som en av grundarna.När AB2 startades gjordes en aktieöverlåtelse av de privatägda 2.5% av AB1 till AB2 för en kostnad av 0kr.Sedan köpte AB2 ytterligare 2.5% av AB1 för 1250kr.Hur för jag in denna överlåtelse samt köpet på korrekt vis? Och vad blir det slutgiltiga värdet av mina 5%? Kan jag i och med köpet av aktier säga att mina totala 5% blir värda totalt 2500 då jag betalt 1250 för 2.5%, och hur för jag i sådant fall in detta?Som jag förstått det kan jag låta låta mina procent i AB1 räknas som aktiekapital så jag just nu endast behöver ha 47500kr i övrigt kapital för att täcka upp mina 50k aktiekapital, och i framtiden om AB1 blir värt mer, inget överigt kapital. Stämmer det?Hoppas ni förstår hur jag tänker.Tack på förhand!Kaj

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Först och främst måste du bestämma om aktieinnehavet ska vara långsiktigt eller kortsiktigt, eller som det också kan formuleras "stadigvarande eller har förvärvats för kortfristig placering av tillfälliga överskott".

En kortfristig placering är en typ av omsättningstillgång. Är det en omsättningstillgång bokför du anskaffningsutgiften på konto 1889 i debet. Det du ska bokföra är 1 250 kr för dina andelar enligt lägsta värdets princip. Själva överlåtelsen bokför du inte eftersom kostnaden för detta var 0 kr.

Är det ett stadigvarande innehav utgör aktierna finansiella anläggningstillgångar. Dessa ska i så fall bokföras på konto 1310 i debet. Även här bokför du till anskaffningsvärdet, 1 250 kr i det här fallet.

Utgör aktierna finansiella anläggningstillgångar finns en möjlighet att göra en uppskrivning av deras värde. Det görs om det är så att de har ett "tillförlitligt och bestående värde som väsentligt överstiger det bokförda värdet". Det är dock inte tillåtet för företag som följer K2-reglerna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joakim,

Om det är så att man har investerat i onoterade aktier i ett annat företag likt detta https://www.fundedbyme.com/sv/campaign/8363/kale-united/comments/?type=e#tabs. Funkar det då att lägga det på 1930 kredit eftersom det är det kontot jag har kopplat till mitt SEB därifrån utbetalningen kommer göras. Och sedan 1350 eller 1352 debet? Vad är skillnaden vilken ska jag använda?

Exempel nedan:

1930     Debet    Kredit
                          10 000

1350     Debet    Kredit
             10 000
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!
Om du bokför andra insättningar och uttag på ditt SEB-konto mot 1930 så är det helt korrekt!Konto 1350 och 1352 är ett sätt att ytterligare specificera tillgångarna.När jag kikar på de fullständiga kontoplanerna på BAS.se så står det:1350: Andelar och värdepapper i andra företag1352: Andra andelar.
Så du kan egentligen använda vilket som./Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~