Hej Fredrik!
Jag tror att du gör det onödigt svårt för dig.
Först och främst. Vet du om de 17.50:- ska bokföras på något skuldkonto som du sen betalar vidare eller om de 200:- räknas som en intäkt och att ni sen betalar en kostnad?
Om det räknas som en intäkt och ni sen betalar en kostnad så skulle jag bokfört hela 200:- på intäktskonto och sen 17.50:- i kostnad.
Vid årsskiftet skulle jag eventuellt periodisera intäkten på 4,5 år. Och sen varje år bokföra 17:50:- som kostnad.
Konto 3901 är ett konto för medlemsavgifter som du nog kan använda för intäkten. Sen för kostnaden skulle jag nog föreslå ett konto i klass 60xx. Lättast är nog att du kontrollerar med föreningens revisor.
Det manuella i hanteringen blir att ha koll på hur många medlemmar ni har per år. Eftersom ni då räknar ut hur mycket 17.50:- som ska betalas till moderföreningen och om du eventuellt behöver periodisera beloppet. Jag har fått för mig att enligt vissa redovisningsregler behöver man inte periodisera intäkter/kostnader som förväntas bli samma även nästkommande år, alltså så länge som ni har samma medlemsmängd.
- kontrollera som sagt gärna med revisorn.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~