Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjälp - bokföring av medlemsinbetalningar - eEkonomi

Hej!

Har stött på ett smärre problem då jag ska bokföra medlemsinbetalningar till en ideell förening. Problematiken ligger i att varje betalning (om 200kr vardera) ska periodiseras över den period som medlemmen studerar. Vidare ska min förening betala 17,50kr per termin och medlem till vår moderförening. Det som verkligen stökar till det är att alla inte blir medlem sin första termin. Desto senare en student blir medlem desto större del av dessa 200kr kan vi alltså räkna som inkomst så småningom..

För att förtydliga hur vårt system fungerar:
Medlemsinbetalning: 200kr
-
Föreningsavgift: 17.5 x 9 = 157,50 kr(programmet som studentföreningen inriktas mot har 4.5 läsår)
=
Intäkt på 42,50kr efter 9 terminer, dvs vi får 4,72kr per medlem och termin

Men som sagt så är det inte såhär kalkylen ser ut för varje medlem utan det skiljer sig beroende på ovan konstaterade. Vet inte riktigt hur jag ska handskas med dessa. Vilka konton bör jag använda och hur?

Blir rätt förvirrad av detta och undrar hur jag ska handskas med det. Skulle vara väldigt tacksam för er hjälp!

Vänliga hälsningar,
Fredrik
1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Fredrik!

Jag tror att du gör det onödigt svårt för dig.

Först och främst. Vet du om de 17.50:- ska bokföras på något skuldkonto som du sen betalar vidare eller om de 200:- räknas som en intäkt och att ni sen betalar en kostnad?

Om det räknas som en intäkt och ni sen betalar en kostnad så skulle jag bokfört hela 200:- på intäktskonto och sen 17.50:- i kostnad.
Vid årsskiftet skulle jag eventuellt periodisera intäkten på 4,5 år. Och sen varje år bokföra 17:50:- som kostnad.
Konto 3901 är ett konto för medlemsavgifter som du nog kan använda för intäkten. Sen för kostnaden skulle jag nog föreslå ett konto i klass 60xx. Lättast är nog att du kontrollerar med föreningens revisor.

Det manuella i hanteringen blir att ha koll på hur många medlemmar ni har per år. Eftersom ni då räknar ut hur mycket 17.50:- som ska betalas till moderföreningen och om du eventuellt behöver periodisera beloppet. Jag har fått för mig att enligt vissa redovisningsregler behöver man inte periodisera intäkter/kostnader som förväntas bli samma även nästkommande år, alltså så länge som ni har samma medlemsmängd.
- kontrollera som sagt gärna med revisorn.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~