Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket intäktskonto bokför jag en upplupen intäkt på utan att påverka momsrapporten?

Vilket intäktskonto i 3-serien kan jag använda för att bokföra en upplupen intäkt utan att jag får en avvikelse i momsrapporten? Även om jag väljer ett försäljningskonto med noll i momssats så kommer det med i momsrapporten som momsfri omsättning, men en upplupen intäkt är ju ingen omsättning som ska redovisas i momsredovisningen eftersom den inte är fakturerad.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

I min värld bokar du upp en som en upplupen intäkt just för att den ska bli en intäkt (och därmed omsättning) den månad du bokar intäkten och inte den månad du fakturerar.

Därmed blir det korrekt med ett 3-konto med momskod 42 och den hamnar under momsfri omsättning och du får ingen avvikelse.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, men jag tror inte att en upplupen intäkt ska räknas med i underlaget för momsredovisningen eftersom den inte är fakturerad. Momsfri omsättning bör avse fakturerad intäkt som inte inte belöper med moms. Efter litet grävande så antar jag att jag måste jag lägga upp ett konto utan momskood för att det ska hamna utanför momsrapporten. Typ 3049 Försäljning tjänst, upplupen intäkt och sedan välja att inte ha någon momskod på kontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mats,

Jag är rätt säker på att resultatet blir detsamma, så gör det du känner är bäst.

//Tina