Hej, jag skulle behöva hjälp att bokföra ett varuinköp jag har gjort i England via en onlinebutik.
Köpet är på 99,98 GBP varav moms är 16,66 GBP, beloppet som drogs från mitt kort var 1379,08 SEK.
Jag försöker lista ut om jag ska bokföra enligt "Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 %" men jag tycker att det blir lite väl mycket moms när jag redan har betalt moms på köpet och sedan måste betala införelsemoms vid importen och slutligen utgående moms när jag säljer produkten. Jag har en enskildfirma och använder mig av kontantmetoden.
Skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge mig ett exempel med mina siffror. Det känns som att jag har letat överallt men hittar inte svaret jag söker.
Tack i förhand
//Wilmer
Hej
Varuinköp som görs från länder utanför EU bokförs helt utan moms när inköpet bokförs. Eventuellt kan det behöva bokföras omvänd skattskyldighet senare när du får undrlaget från fraktbolaget eller tullverket. Att det är moms på ditt underlag för inköpet beror mest troligt på att du inte angett ditt momsregistreringsnummer vid beställningen.
Inköpet bokför du mot det konto du vill placera inköpet på (Vad det avser) utan moms.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Joachim, tack för ditt svar!
Hälsningar
Wilmer
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.