Hej
1) Man kan göra som Mikael skriver och det blir helt korrekt.
Men man kan också använda inbyggda funktioner i eEkonomi som automatiskt bokar upp skickade kundafakturor och mottagna levfakturor till fordran/skuld etc på bokslutsdagen även om man använder kontantmetoden (gissar att ni har bokslutsdag 20181231).
mer info nedan efter fråga 2 se bland annat om momsen som ska bokas/betalas i period dec även om man har kontantmetoden.
2) jag väljer efter hur jag betalar:
om jag har
utlägg mot kvitto och betalt av anställd/ägare med privat kort - då använder jag manuell bokning - fast jag använder Company expense vilket gör det enklare och jag kan fota direkt när jag får kvittot och skicka det direkt till bokföringen - behöver då inte in i eEkonomi för att bokföra.
Companyexpense skickar också med bilaga med kvittot etc som sparas i eEkonomi vilket förenklar uppföljning.
Nackdel med manuell bokning att du inte har koll på statistik per leverantör.
För
Leverantörsfaktura jag betalar via bankkontot då läser jag in fakturan och väljer/lägger upp leverantör eller ännu hellre har angett epost (finns epostadress för just ert företag i eEkonomi) som leverantören får skicka till så kommer fakturan direkt in i eEkonomi. Alt autoinvoice för de företag som kan skicka EDI faktura.
jag kollar fakturan och konterar - ofta får man förslag på kontering om det är samma leverantör etc och väljer bokför.
Sedan betalar jag i banken och jag har idag manuell avstämning av bankkontot i eEkonomi och då matchar jag fakturan mot bankhändelsen.
Så här får man statistik och slipper komma ihåg t ex debet/kredit sida för moms etc för det blir rätt i eEkonomi. Lätt att hitta vad det avser också.
Det finns bankkoppling för 700kr handelsbanken då får man autoavstämning/återrapportering/inskick av fakturor till banken - men man måste in i banken och godkänna betalning.
SEB har som jag sett även funktion att godkänna betalning i eEkonomi så man behöver inte in i banken.
ÖvrigtDet finns också möjlighet att ta stöd av redovisningskonsult ibland /löpande - så att ni kan få hjälp vid behov - kanske bra i början. En redovisningskonsult som har byråversion av eEkonomi kan då samarbeta med er direkt i eEkonomi enligt överenskommelse samtidigt som ni sköter det mesta själv
mer om fråga 1Visma eekonomi hjälper till med ombokning mellan åren.
det som krävs är att du lägger in alla fakturor kund/leverantör som avser 2018 på 2018. Då kommer Eekonomi att boka upp dessa.
Visma har checklista som kan vara till hjälp
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-accounting-yearly-...Använder du kontantmetoden ska du lägga in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan det avslutas. Obetalda fakturor ska läggas in i Visma eEkonomi Smart och bokförs då per automatik som kundfordran i samband med att du skapar årets sista momsredovisning. Efterföljande år kvittar programmet automatiskt kundfordringarna åt dig när du registrerar betalningarna.mer info
detta kan du läsa om här
https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/lopande-bokforingOm du bokför enligt kontantmetoden får du redovisa moms till Skatteverket enligt den så kallade bokslutsmetoden. Det innebär att redovisning och inbetalning av moms sker först när fakturan har betalats. Det är e
ndast vid bokslut som moms på obetalda fakturor ska redovisas.
det innebär att du som normalt redovisar moms den månad betalning skett av faktura /erhållits för kundfaktura -
just vid årsbokslutet måste boka upp fordringar och skulder och boka moms på bokslutsdagen - även om du inte betalt/fått betalt.