Tjena! Jag säljer just nu på Shopify och behöver bokföra då jag startade en enskild firma nyligen efter att min försäljning kickade upp ganska rejält. Jag har inte bokfört något än men har mitt första transaktionsdatum 24 april 2024. Jag säljer på shopify samt har kostnader från leverantör, reklam, övrigt.
Jag har just nu inte en företagskonto utan använder mitt privatkonto tills jag får en företagskonto. Jag säljer inte i Europa alls (förutom 1 enstaka kund) annars säljer jag utanför europa i t.ex USA och Storbrittanien. Jag behöver lite hjälp med vad och hur jag ska bokföra och om det går att summera alla transaktioner i en månad som 1 bokföring för intäkter och 1 för kostnaderna eftersom jag har ca 1500 försäljningar och nästan lika många kostnader. T.ex jag bokför alla intäkter för sig, leverantör kostnader för sig, reklam kostnader för sig, osv under en månad summerat.
Om jag krånglar med orden så ber jag om ursäkt men jag skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp.
Hej
Du behöver detaljera det mer än per månad. Rekommenderar att du summerar ihop allt per dag och bokför det på rätt försäljnings, Betalningsdag. Samma sak gäller dina inköp.
Hur det skall bokföras beror på en mängd olika saker, vad som säljs, Om du säljer till företag eller privatpersoner, vart det säljs, vad som köps in från vart det köps in från mm så går inte att ge dig ett generellt svar på detta.
Men om vi tar ett par exempel.
1. En försäljning av varor till ett land untanför EU.
2013 Eget uttag (Används för att du använder ett privat bankkonto) Debet
3055 Försäljning varor utanför EG Kredit
2. Försäljning inom Sverige.
2013 Debet
3051 Försäljning varor 25% Kredit
2611 Utgående moms kredit
jag skulle rekommendera att du tar hjälp av en konsult som kan gå igenom vad du har haft för inköp och försäljningar och ge dig råd hur du skall bokföra detta.
/Joachim
Tack för hjälpen!
Skulle du kunna hjälpa mig med att bokföra några exempel? Glöm då inte att jag använder kontantmetoden och privatkonto.
Vi säger att jag har sålt en vara för 400 kr utanför EU (t.ex USA.). Shopify tar då en avgift på t.ex 5kr så jag får in 395 i kontot. Hur bokför jag detta?
Vi säger jag ska skicka ut varan och ska då betala 100kr till min leverantör. Vi säger att de räknar med frakten in i prisen som 50kr samt 8% moms som ska betalas i USA eftersom kunden är därifrån. Jag ska alltså betala 162kr totalt. (100+50+8%). Det är den summan jag betalar och dras från min bankkonto.
Om vi säger att jag har en daglig budget på 500kr på reklam på t.ex facebook. Hur ska jag bokföra detta om 500kr dras från mitt konto dagligen för marknadsföring?
En ytterligare fråga, om vi säger att jag hår sålt 5 varor på en dag och har fått in 2000kr i kontot från detta. Går det då att summera alla 5 transaktioner i en verifikation istället för att bokföra varje transaktion för sig och bokföra allt summerat dagligen. Är detta också möjligt med mina kostnader?
Hej
1. Försäljningen via Shopify bokför du på detta sätt.
2. Inköpet plus frakten bokför du på detta sätt. Momsen tar man inte hänsyn till utan den läggs in i priset du betalar. Frakten kan du också lägga in i priset för varan.
3. Facebookreklam bokför du på detta sätt. Observera momskoden jag markerat med en röd rektangel den måste läggas dit manuellt.
4. Ja det går att summera ihop och göra en verifikation av alla intäkter eller kostnader så länge du fördelar ut det på rätt konton utifrån vad de avser, vart det är sålt eller inköpet ifrån etc.
/Joachim
Tack för hjälpen! Jag har en sista fråga som angår återbetalningar. När det blir en återbetalning på shopify så dras det inte ur mitt konto utan istället bara minskar min inbetalning/payout från shopify. Här är en exempel på vad som står på min inbetalning:
Charges (försäljning): 561,78 kr
Refunds: -303,83kr
Fees: -29,78kr
Total: 228,17 kr
Hur bokför jag återbetalningen, är det fortfarande bara i 6050 kontot som avgiften?
Hej
Refunds/återbetalningar skall bokföras som minskad försäljning så konteringen blir på detta sättet.
Joachim
Hur gör jag om jag använder privatkonto och kontantmetoden och säljer utanför EU alltså ingen moms.
Hej
Förutsatt att hela försäljningsbeloppet på 561,78 och hela det återbetalda beloppet på 303,83 gäller försäljning till kunden utanför EU så skall konteringen istället så ut på detta sätt.
är försäljningen blandad dvs både försäljning inom Sverige/EU och utanför Eu så måste den delas upp på olika konton.
Tack för hjälpen, jag har en ytterligare fråga om en inbetalningen som har en blandning av försäljningar inom och utom EU. Här är ett exempel av en inbetalning:
Charges (försäljning): 2607.06, denna summa inkluderar även en summa av 303,98 kr som är en försäljning till en kund från grekland (inom eu). Resten är utanför EU.
Fees: -129,18 kr
Total: 2477,88 kr
Hur bokför jag när det är blandat i inbetalningen från shopify när det kommer till moms?
Angående leverantören, de tillverkar och fraktar produkterna som mina kunder köperna i deras länder. Alltså om en kund från USA har köpt så tillverkar min leverantör varan i USA och fraktar den där. Vilka konton angår detta om då? Det ända jag gör är att betala dem. Utgå från exempel jag gav lite längre upp.
Hur bokför jag försäljningar som har skett via shopify men har kommit in i paypal kontot? Om en kund väljer paypal som betalningsmetod så kommer inte pengarna in i shopifys inbetalning utan går till mitt paypal konto där pengarna stannar och paypal tar en transaktionsavgift. Dessa pengar kommer inte in i mitt bankkonto om inte jag gör en inbetalning från paypal till mitt bankkonto men det gör jag aldrig utan istället använder pengarna som kommer in på paypal för att betala mina kostnader som t.ex facebook reklam. Hur bokför jag detta?
Angående underlag, vilka underlag krävs från shopify, leverantören, facebook reklam, osv. Shopify har en system där man kan ladda ner ett excel eller PDF dokument av alla inbetalningar, samma med min leverantör (gelato POD) och facebook.
Hej
Då jag förmodar att försäljningen till Grekland är till en privatperson. Så skall det hanteras som en vanlig svensk försäljning.
Konteringen blir då på detta sätt.
/Joachim
Tack! Skulle du kunna svara på dessa också?
Angående leverantören, de tillverkar och fraktar produkterna som mina kunder köperna i deras länder. Alltså om en kund från USA har köpt så tillverkar min leverantör varan i USA och fraktar den där. Vilka konton angår detta om då? Det ända jag gör är att betala dem. Utgå från exempel jag gav lite längre upp.
Hur bokför jag försäljningar som har skett via shopify men har kommit in i paypal kontot? Om en kund väljer paypal som betalningsmetod så kommer inte pengarna in i shopifys inbetalning utan går till mitt paypal konto där pengarna stannar och paypal tar en transaktionsavgift. Dessa pengar kommer inte in i mitt bankkonto om inte jag gör en inbetalning från paypal till mitt bankkonto men det gör jag aldrig utan istället använder pengarna som kommer in på paypal för att betala mina kostnader som t.ex facebook reklam. Hur bokför jag detta?
Angående underlag, vilka underlag krävs från shopify, leverantören, facebook reklam, osv. Shopify har en system där man kan ladda ner ett excel eller PDF dokument av alla inbetalningar, samma med min leverantör (gelato POD) och facebook.
Hej
Det låter som det är en form av droppshipping och det är inte något jag kan svara på. otroligt olika från fall till fall så det måste du ta med en konsult/revisor.
Om Paypalkontot är privat så blir konteringarna precis som de tidigare verifikationerna med ett undantag och det är att kostnaden som de tar ut skall boföras också. Visar med ett av de tidigare exemplen där 2 kr dragits av från det insatta beloppet på ditt paypal konto.
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.