Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag bidrag från Almi?

Hej

Jag har fått ett bidrag från Almi för framställande av en innovation. Hur bokför jag detta?

Mvh
Johan

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan.

Själva försäljningskontot ska vara ett 39xx klasskonto. T ex så kan du skapa ett eget konto 3982 Erhållna bidrag ALMI, Inställningar - Kontoplan - Nytt konto, tänk på att det ska vara momskod 42 (0%). Går även att använda 3985 Erhållna statliga bidrag

I övrigt så beroende på när innovationen äger rum så ska bidraget bokas som en skuld fram till dess att det är levererat. Även här kan du skapa eget konto 2973 Förutbetalt ALMI stöd.

/Patrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette almi stöd.

Hej,

Har läst att man ska klänga ALMi stöd som skuld tills dess att man har utfört sin innovation. För din del fick jag stöd endast när jag unde redovisa underlag för kostnader som innefattar min innovation. Man kan säga att jag har redan "utfört" innovation på sätt och vis.  Frågan är då, hur exakt ska jag redovisa detta? Almis hemsida nämner  "bokföra inbetalning av ALMI stöd (bankgirobetalning) - " ochbokföra intäkt för ALMI stöd (bokslut)"
Vad gäller? Ska jag skapa ett nytt konto grupp (3900) som övrig rörelse intäkt och välja momsfri intäkt? Vilket kontonummer ska man då använda? 

Hoppas det inte blev för rörigt. Tack på förhand för svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Som Patrik skriver ovan kan du för intäkten skapa ett nytt konto i gruppen 39XX t ex 3982, döpa det till Erhållna bidrag ALMI och välja momsfri försäljning (momskod 42 0%).
Även för skulden kan du skapa ett nytt konto t ex 2973 och döpa det till Förutbetalt ALMI stöd.

Som jag tolkar din fråga är det samma sak som du själv skriver, eller missförstår jag dig?
Återkom då gärna med mer info så tar vi det därifrån.

Ha en bra dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad ska man ha för underlag till en sådan här vertifikation? Man får ju ingen faktura/kvitto från Almi och bakutdraget visar inte att pengarna kommer därifrån. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria,

Om du inte har något underlag från Almi, får du själv skriva vad insättningen avser samt ta en kopia av kontoutdraget från banken som visar att pengarna kommit in.

Jag tänker annars att du skulle kunna kontakta Almi och begära att få ett underlag, men det har du kanske redan testat:)

Ha en fin dag
/Susan