Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag dagsintäkter bestående av kassa och kotbetalningar om jag använder faktueringsmetoden?

Hur bokför jag dagsintäkter bestående av kassa och kotbetalningar om jag använder faktueringsmetoden?
12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dina dagskassors bokföring skall ske dag för dag , de påverkas inte av vilken redovisningsmetod du använder för dina fakturor - kund- eller leverantörsfakturor

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kortbetalningarna kommer ju in dagen efter eller dagarna efter aktuell dag. Ska jag bokföra upp dem som en kundfordran?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej
Det är en förskjutning bara, bokför med dagskassan
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okey men då stämmer det ju inte med banksaldot. Jag bokför ju upp både kassan och kortbetalningarna som intäkter samma dag, men kassan bokförs in på konto 1910 men vad skall jag lägga kortbetalningarna som kommer in på konto 1930 först ett par dagar senare ( har just startat restaurangverksamhet).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det jag beskriver är en vedertagen praxis. Man bokför dagskassan den 1 februari och anger då att ett belopp satts in på bankkontot för kortbetalningar, den fördröjning som uppstår måste man inte ta hänsyn till men om du föredrar lösningen med att bokföra kortbetalningen som en fordran fram till den dag beloppet sitter på kontot är det också rätt.
Mmikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....eller lägger beloppet i kassan....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det sätt jag använder spar bara på antalet verifikat men är lika rätt
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis de va så jag tänkte också men jag visste inte om de var korrekt. Tack för hjälpen. Ha en bra dag/Peter
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack detsamma
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Det finns ingen anledning att bokföra försäljningen omedelbart, dvs dagen efter. Vänta till den dag då du får pengarna insatta på kontot. Då kan du bokföra bankhändelsen och alla andra detaljer, som returer, presentkort, mm som hör till den dagen samtidigt. Alltså: Bara en enda verifikation för allt som hör till den dagens försäljning.  Men ange naturligtvis i rubriken det datum som intäkterna avser. 
Så har jag gjort i alla år och revisorn är mycket nöjd.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom du berättar att du bedriver restaurangverksamhet (kanske med utskänkningstillstånd?) rekommernderar jag dig att bokföra intäkterna efter kassaregistrets datering - inget annat.
Så får ju skatteverket in uppgifterna via din "svarta låda" och din personalliggare bygger på samma datering, det blir bra om du gör så

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det viktigaste är att allt bokförs korrekt och att den rutin man har är effektiv. Att bokföra intäkter som kommer in på kontot först en dag senare skapar bara ett behov av löpande avstämning att insatt belopp stämmer med redan bokförd intäkt. Finns inget formellt krav att allt ska bokföras omedelbart. Alla butiker och restauranger har ju en svart låda där allt registreras. SKV struntar totalt i om dagens affärer rutinmässigt bokförs om två dagar. Bara man har en stabil och säker rutin. Tänk på alla företag som lämnar underlag veckovis till en bokföringsbyrå.