Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur bokför jag dagsintäkter bestående av kassa och kotbetalningar om jag använder faktueringsmetoden?

Hej! Det finns ingen anledning att bokföra försäljningen omedelbart, dvs dagen efter. Vänta till den dag då du får pengarna insatta på kontot. Då kan du bokföra bankhändelsen och alla andra detaljer, som returer, presentkort, mm som hör till den dagen samtidigt. Alltså: Bara en enda verifikation för allt som hör till den dagens försäljning.  Men ange naturligtvis i rubriken det datum som intäkterna avser. 
Så har jag gjort i alla år och revisorn är mycket nöjd.
Highlighted

Re: Hur bokför jag dagsintäkter bestående av kassa och kotbetalningar om jag använder faktueringsmetoden?

Eftersom du berättar att du bedriver restaurangverksamhet (kanske med utskänkningstillstånd?) rekommernderar jag dig att bokföra intäkterna efter kassaregistrets datering - inget annat.
Så får ju skatteverket in uppgifterna via din "svarta låda" och din personalliggare bygger på samma datering, det blir bra om du gör så

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Det viktigaste är att allt bokförs korrekt och att den rutin man har är effektiv. Att bokföra intäkter som kommer in på kontot först en dag senare skapar bara ett behov av löpande avstämning att insatt belopp stämmer med redan bokförd intäkt. Finns inget formellt krav att allt ska bokföras omedelbart. Alla butiker och restauranger har ju en svart låda där allt registreras. SKV struntar totalt i om dagens affärer rutinmässigt bokförs om två dagar. Bara man har en stabil och säker rutin. Tänk på alla företag som lämnar underlag veckovis till en bokföringsbyrå.