Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur bokför jag dagsintäkter bestående av kassa och kotbetalningar om jag använder faktueringsmetoden?

Hur bokför jag dagsintäkter bestående av kassa och kotbetalningar om jag använder faktueringsmetoden?
12 SVAR 12

Re: Hur bokför jag dagsintäkter bestående av kassa och kotbetalningar om jag använder faktueringsmetoden?

Dina dagskassors bokföring skall ske dag för dag , de påverkas inte av vilken redovisningsmetod du använder för dina fakturor - kund- eller leverantörsfakturor

Mikael
NY MEDLEM

Re: Hur bokför jag dagsintäkter bestående av kassa och kotbetalningar om jag använder faktueringsmetoden?

Kortbetalningarna kommer ju in dagen efter eller dagarna efter aktuell dag. Ska jag bokföra upp dem som en kundfordran?

Nej
Det är en förskjutning bara, bokför med dagskassan
Mikael
NY MEDLEM

Okey men då stämmer det ju inte med banksaldot. Jag bokför ju upp både kassan och kortbetalningarna som intäkter samma dag, men kassan bokförs in på konto 1910 men vad skall jag lägga kortbetalningarna som kommer in på konto 1930 först ett par dagar senare ( har just startat restaurangverksamhet).

Det jag beskriver är en vedertagen praxis. Man bokför dagskassan den 1 februari och anger då att ett belopp satts in på bankkontot för kortbetalningar, den fördröjning som uppstår måste man inte ta hänsyn till men om du föredrar lösningen med att bokföra kortbetalningen som en fordran fram till den dag beloppet sitter på kontot är det också rätt.
Mmikael

.....eller lägger beloppet i kassan....

Det sätt jag använder spar bara på antalet verifikat men är lika rätt
Mikael
NY MEDLEM

Precis de va så jag tänkte också men jag visste inte om de var korrekt. Tack för hjälpen. Ha en bra dag/Peter

Tack detsamma