Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

clerik
MEDLEM

Hur bokför jag försäljning av gammal leasingbil?

Jag har en trafikskola och brukar leasa min bil i 3 år. Nu efter tre år har jag tagit ut en ny bil. Jag fick 90 000 för min gamla bil som jag då lade in i den nya bilen. Hur bokför jag det? Hur blir det momsen?Med vänlig hälsning, Clary
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

De 90 000 du betalat som första förhöjd leasingavgift bokför du
Debet konto 1720, 81 000 kr
Debet konto 2641. 9 000 kr
Kredit konto 1930. 90 000 kr

Du lyfter 50 % av den ingående momsen på den förstavgörhljda hyran när du bedriver momspliktig verksamhet

Mikael

Helt rätt om det inte varit en trafikskola. Här gälle 100 % moms och inte som normalt 50%. Se mitt svar längre ner.

Hej har hittat följande lagtext via skatteverket

Avdragsförbudet i 8 kap. 15 § ML gäller inte vid inköp av personbilar för återförsäljning i bilhandelsföretag, för uthyrning i biluthyrningsföretag, för persontransporter i taxiföretag, för transporter av avlidna eller för körkortsutbildning som omfattas av skatteplikt.

Alltså har du rätt att dra av full moms och skall erlägga full utgående moms på försäljningen.

Debet konto 1720  72 000 kr   Förskott leasingbil

Debet konto 2641  18 000 kr  Ingående moms

Kredit konto 2611  18 000 kr   Utgående moms försäljning

Kredit konto 3970  72 000 kr   Vinst försäljning anläggningstillgång.


Glöm inte bort att boka bort ev. tidigare förskotts leasing på tidigare bil om du inte tidigare har nollställt detta. Återkom om du behöver hjälp.

Tomas Tobiasson

clerik
MEDLEM

Tack för ditt svar!
clerik
MEDLEM

Hej igen! Nu sa skatteverket ifrån när jag skulle momsredovisa? Kanske jag har gjort fel på debet kontot och kredit kontot? Jag skickar några billder Med vänlig hälsning, Clary




Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja skv:s kontrollsummering säger till eftersom det saknas skattepliktig omsättning som motsvarar den utgående momsen, gå bara vidare.

Mikael
clerik
MEDLEM

Ok! Tack! Då hade jag gjort rätt iallafall då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

ja