Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ann-sofie
MEDLEM

Hur bokför jag försäljning via nätauktion

Hej har sålt en maskin på nätauktion. De har ställt ut faktura till kunder så jag gör ju inte det.

Maskinen sålde för ex 100 000 till utländsk kund inom eu ingen moms (har alla erforderliga dokument)

Auktionsfirman drar sin provision typ. 5000 + moms. Jag har då ett insatt belopp på 93750

Mvh

Ann-Sofie

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Är detta en maskin du har haft som en tillgång och använt i ditt företag eller är det en maskin du köpt in som vara och som enbart var tänkt att säljas vidare?

Anledningen till att jag frågar detta är för att om det är det första alternativet så har du en tillgång och avskrivningar bokförda sedan tidigare och då måste man räkna på vad vinsten utifrån vad inköpspriset och hur mycket man skrivit av blir. Sedan måste tillgången och avskrivningarna också bokföras bort i samband med försäljningen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

ann-sofie
MEDLEM

Hej just denna ligger på anläggningstillgångar. Avskriven. Men jag har oxå sålt gamla maskiner som är fullt avskrivna sedan länge. Haft en del av dessa i mer än 20 år.

Hej

De maskiner som är fullt avskrivna är relativt enkla att bokföra. Visar med ett exempel med de belopp du angav i den inledande frågan. I exemplet har försäljningen skett till en privatperson. Skulle försäljningen ske till ett företag så behöver du ha med momskoden 35 bakom konto 3971.

De maskiner som inte är fullt avskrivna behöver man räkna på om de säljs med vinst eller förlust.

1. Räkna fram retvärdet först - Inköpspris exkl moms - avskrivningarna som gjorts = Rest värdet.
2. För att få fram vinst/förlust så tar man sedan försäljningspriset - Restvärdet = Vinst eller förlust.

Beroende på om det blir en vinst eller förlust så bokförs detta på ett snarlikt sätt men man använder olika konton.

Vinst

Förlust

Så behöver du hjälp med boföringen av en ej fullt avskriven maskin så behöver jag få följande informtion av dig.

* Säljs den till en privatperson eller ett företag.
* Inköpspriset exklusive moms
* Försäljningspriset 
* Hur stort belopp som är avskrivet på maskinen.

Joachim

Men hur blir det när det är export, till annat eu land?

Man hanterar det på ungefär samma sätt men momskoder och moms kan påverkas. Därför jag ställde frågan om den säljs till en privatperson eller ett företag.

Säljs den till en privatperson så hanterar du det precis som på bilderna ovan 
Säljs den till ett företag så skall momskoden bytas ut till 350 och ingen moms skall redovisas.

/Joachim

Den säljs till företag utomlands (EU)

Hej

Då blir konteringarna på detta sätt.

Vinst

1930 Debet - Inbetalt belopp
3971 Kredit (Momskod 35) (försäljningsbeloppet)
12XX Kredit (Anskaffningsvärdet ex moms)
12X9 Debet (Avskrivningsbeloppet som är gjort)
3975 Debet (restvärdet anskaffnings-avskrivningsbeloppet)
6050 Debet (Försäljningsprovisionen exkl moms)
2641 Debet (Svensk moms)

Förlust

1930 Debet - Inbetalt belopp
7971 Kredit (Momskod 35) (försäljningsbeloppet)
12XX Kredit (Anskaffningsvärdet ex moms)
12X9 Debet (Avskrivningsbeloppet som är gjort)
7975 Debet (restvärdet anskaffnings-avskrivningsbeloppet)
6050 Debet (Försäljningsprovisionen exkl moms)
2641 Debet (Svensk moms)

Joachim