Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför man ej momspliktig förseningsersättning?

Hej,
Jag glömde att betala för IPphones faktura. Sedan kom det en påminnelse med föreseningsersättning 450kr. Hur kan jag bokföra det?
Tack!

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det är ingen moms (0 %) på förseningsavgifter och utgifter för förseningsavgifter redovisas inte skattedeklarationen för moms. Ett konto du kan använda dig av är 6991 (Övriga externa kostnader, avdragsgilla), detta då kostnader för förseningsavgifter som avser leverantörsskulder i näringsverksamheten är skattemässigt avdragsgilla som kostnader i inkomstdeklarationen. Betalar du fordran separat,

1930 Kredit
6991 Debet

Det går även givetvis bra att göra betalningen av förseningsavgiften tillsammans med övriga delar av fakturan och kan då bara lägga till kontot 6991 och öka beloppet på 1930 med samma summa som du lägger mot 6991.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, Victor! Så det finns ingen moms även för de övriga delar av fakturan?

Hej!

Om det inte finns någon moms specificerad på fakturan så får du heller inte ta upp och bokföra någon ingående moms.
Kontrollera hur det ser ut på din faktura.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, vilken konto ska man använda till dröjsmålsränta tillkommer med föreseningsersättning? Tack!

Hej!

Dröjsmålsränta kan du bokföra på konto 8310.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

8310 är intäkter, men dröjsmålsränta tillkommer med föreseningsersättning är inte intäkter.

För dröjsmålsränta som du själv ska betala kan du använda konto 8422.

Ledsen för mitt tidigare svar som var lite förhastat!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~