Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Evelina4
MEDLEM

Hur bokför man insatsutdelning i skogsbruk?

Hej

Jag har ett insatskapital-konto på landshypotek. Varje år får jag en insatsutdelning som banken fördelar mellan mitt medlemskonto och mitt insatskapitalkonto. Hur ska jag bokföra dessa? Hittills har jag hanterat det som vanliga bankkonton och vanlig ränteinkomst.

Mvh

Evelina

4 SVAR 4
Göran A
UTFORSKARE

Du bokför utdelningen som ränteinkomst kredit och fördelar sedan beloppet debet på  ”insatskonto Landshypotek ” konto 13..

och ”Medlemskonto Landshypotek ” 19..

Tack, då förstår jag det som om jag gjort rätt och kan fortsätta så. Jag satt och läste om detta och fick uppfattningen att insatsutdelningar inte skulle bokföras förrän man fick tillgång till pengarna när man gick ur föreningen. Det verkade väldigt krångligt.

Robert25
UTFORSKARE

Du ska nog skilja på utdelning på insatskapital respektive insatsemisssion. Det förstnämnda beskattas det år utdelningen sker.

Insatsemissions däremot ska inte beskattas förrän man avgår ut föreningen. Emissionen bokförs när den äger rum, men justeras som icke skattepliktig intäkt i inkomstdeklarationen. Den under åren ackumulerade  intäkten beskattas vid avgång ur föreningen.

Åtminstone är det så jag förstått det.

 

Läs här hos skatteverket: https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/enskildnaringsverksamhet/jordochskog...

Robert25 - frågan gällde utdelning på insats i Landshypotek och Landshypotek har inga emissionsinsatser. 
UTDELNING på insatser och emissionsinsatser (Som ex.vis hos Södra och Lantmännen ) är alltid ränteintäkt och beskattas när de betalas ut. 
Däremot har du rätt - om det sker en vinstutdelning i form av emissionsinsatser beskattas detta när man säljer dessa emissionsinsatser eller om de löses in i samband med utträde ur den ekonomiska föreningen