Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra att man med enskild firma sälja saker till sitt eget företag?

Hej!  
Jag köpte en telefon till mitt företag lite innan jag öppnade företaget även så en dator. Funkar de att jag säljer de till mitt företag? Jag köpte ju dessa två med mitt privat konto (min man köpte datorn till mig). Har enskild firma.

3 SVAR 3
Susanne86
MEDLEM

Visst kan du det!

Tänk bara på att du som privatperson inte är momspliktig och bolaget har då alltså inte avdrag för någon moms. Tänk också på att det du säljer måste vara till marknadsmässigt värde, d v s du säljer varan som begagnad och inte som ny.

Om ex du köpt en vara för 5000kr i början av året (inkl moms) och sedan säljer den vidare till bolaget ett halv år senare så får du räkna ner priset med slitagekostnaden. Om varan ska hålla i ca 5år så beräknas slitaget för ett halvår vara 500kr. (5000/60 mån*6mån), dvs såsom man beräknar avskrivningar i bokföringen. Dvs du säljer varan för 4500kr till bolaget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du måste anlita en oberoende värderingsman, och få ett värderingsintyg där det framgår marknadsvärde. Värderinsman i detta fall kan vara vilken elektronikaffär som helst, men se till att du får med Företagsnamnet, namn på den som värderat (även arbetsuppgift i affären), affärens org.nr., serienummer på det som är värderat.
Sen skriver du ett kvitto som privatperson och bokför det i firman.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Finns även en annan väg att gå.
Hur långt innan du startade köpte du telefonen och datorn. Om det är max 2-3månader (skattemyndigheten har tidigare sagt upp till 3månader) och du nyligen startat (max 1-2månder) så kan du ta kvittona på inköpen och bokföra dom i firman till fullt värde. Då kan du även dra momsen.