Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RobinBerggren
MEDLEM

Hur bokföra inköp av släpvagn

Hej!

Jag har köpt en släpvagn för att kunna frakta grejer men tanken är även att försöka hyra ut den lite. Hur bokför jag denna lämpligast ? (Aktiebolag)

Info:

Köpt utav privatperson = ingen moms att dra av.
Pris: 43500
2 år gammal

På vilket konto bör jag bokföra försäkringen på släpet ?

MVH

3 SVAR 3

Med tanke på ekonomisk livslängd och pris så bör det bli kto 1220 (inventarier) och avskrivning på typ 5 år. Gör ju ingen skillnad på detta om du eventuellt hyr ut den. 
Försäkringen brukar vi lägga på 6310, företagsförsäkring. Skatt brukar vi ta på 5500 (rep och underhåll inventarier). Har man många släpvagnar så skulle nog jag lagt upp särskilda konton men har man som du bara en så är beloppen så ringa så det saknar betydelse. Du skall inte boka försäkringen på 5612 då det kontot avser personbilar.... Lycka till!

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-18

RobinBerggren
MEDLEM

Hur gör jag med avskrivning ? Gör jag det nu eller blir det i samband med bokslut ?

Om systemet har automatik så är ju månadsvis avskrivning absolut att föredra för att få ett rättvisande resultat men ofta så gör man det bara vid bokslut. Beror ju så klart på hur stor resultatpåverkan avskrivningen har, d.v.s hur stor är investeringen. Lycka till!