Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra moms och skatt i AB - eEkonomi

Har ett AB.Undrar hur man bokför in och utbetalningar mot skatteverket? Både moms och skattOch om du får en återbetalning från skatteverket påverkar det då företagets omsättning? Då får man skatta för dom pengarna igen? Men jag har troligen fel där. När man sedan stänger ner företaget. Och det finns plus på företagets skattekonto. Alltså i företagetVad händer då med dessa pengar
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inbetalning till skatteverket alltid
Debet 1630
Kredit 1930

Utbetalning från skattekonto alltid
Debet 1930
Kredit 1630

Alltid!


Nej en återbetalning av moms och skatt påverkar inte bolagets omsättning.
så de beskattas inte igen.

Om du med "stängs ned" menar avslutas, så avslutas alltid aktiebolag med konkurs eller likvidation (frivillig eller tvångslikvidation)
Då samlas bolagets alla pengar upp på ett bankkonto och används till att betala så mycket som möjligt av bolagets skulder innan bolaget avregistreras (efter att konkursen eller likvidationen avslutats)

Mikael

Mikael

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ett jättebra svar som alltid 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så om bolaget får tillbaka moms. Innebär det att det är pengar man får ta ut ur bolaget? Eller ska dom pengarna vara på 1630?
Om mitt bolag behöver pengar och har betalat in för mycket skatt är det då ok att använda dom pengarna för att betala skulder för företaget eller är det pengar man kan ta ut ur företaget?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms som bolaget får återbetalt via sitt skattekonto tillhör alltid bolaget; vem är "man" i din fråga?

Det är oväsentligt om pengarna stannar på skattekontot eller utbetalas därifrån till bolagets bankkonto - det är fortfarande bolagets pengar.

Om bolaget betalar in för mycket skatt så är det ok att:

1) låta dem stå kvar på skattekontot för att kvitta nya skulder som uppstår senare på kontot
eller
2) ta ut dem från skattekontot till bolagets bankkonto för att därifrån betala andra skulder.

Jag känner mig inte 100 säker på att jag uppfattat dina frågor rätt så återkom gärna

Micke