Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur fakturera och bokföra ett utlägg?

Jag köper in mjukvara som ska användas i arbete mot kund. Kunden (i Sverige) betalar mjukvaran, som köps med kort på nätet.

1. Hur fakturerar jag kunden utlägget? Inköpet sker utan moms. Min tanke är att på artkielraden väljs t ex konto 1680 och momsklass 0.

2. När kortfakturan kommer, bokför jag kostnaden för mjukvaran på konto 1680. Beloppen ska ta ut varandra (varför jag egentligen måste vänta med att fakturera kunden tills jag ser det exakta beloppet som dragits från kortet).

Är jag på rätt väg? 🙂

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Nicke,

Först och främst vore det bra om du tog och tittade i tråden bokföra klientutlägg som ska vidarefaktureras (står 1681, men exakt samma gäller för 1680). Då det är ett par punkter som måste vara uppfyllda för att du ska använda just 1680. Om punkterna uppfylls i ditt fall, då är du helt klart på rätt väg.

/Victor

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad jag kan se så uppfylls alla punkterna - jag kommer bara att fakturera det faktiska beloppet (bifogar som sagt en kopia på kortfakturan, där beloppet framgår).

Min tanke är ju att konto 1680 (eller 1681) ska vara nollat när leverantörs- och kundreskontran är avstämd.