Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verifikationsnummer och datum

Jag sitter här och skriver ut mina verifikationer i tur och ordning och det mesta går bra. Men nu har jag kört fast...

Jag numrerar mina utskrivna verifikationer 1, 2, 3 osv... Nummer A11 (inne på Visma-programmet) är en kundfaktura som är bokförd den 25/8. Nummer A12 (inne på Visma-programmet) är också en kundfaktura som är bokförd den 30/8. Nummer A13 (inne på Visma-programmet) är även den en kundfaktura som även den är bokförd den 30/8. Det är först nummer A14 som är inbetalningen av faktura A11, men den bokfördes den 27/8 (då inbetalningen gjordes direkt och inte enligt förfallodatumet).

Lite rörigt, men hoppas att det är förståeligt! Det som blir min fråga är hur jag ska göra med numreringen på mina utskrivna papper... Om jag skriver A12 på inbetalningen kommer det ju i rätt ordning sett till datum. Men om jag skriver A12, så stämmer det ju inte sett till det som står i bokföringsprogrammet eftersom A12 är en kundfaktura.

Hur ska jag göra?

Väldigt tacksam för svar!
/Daniel
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Daniel,

Detta är ett problem som kan uppstå när man väljer att bokföra allt i samma serie. Exakt hur du vill sortera och känna att du får kontroll över pappren är lite av en smaksak. Att det inte blir i ordning med datum och verifikationsnummer kommer hända ganska ofta och så länge du har ett enhetligt system, tror jag att du kommer få bra struktur på det. Har man många fakturor/verifikationer bör man kanske fundera över att arbeta med flera verifikationsserier, t ex

Kundfaktura 1 blir verifikation B1
Inbetalning 1 blir verifikation   C1

Och så vidare.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för jättebra svar! Bra tips inför kommande år!

Men, är det inte så att mina utskrivna verifikationer måste följa ett visst mönster? Antingen måste de ligga i datumordning eller i nummerordning?

/Daniel
Fd medlem
Inte tillämpbar

Helt riktigt Daniel, jag skulle varit tydligare. Börjar du sortera i nummerordning, ska du fortsätta att göra på det sättet. Börjar du sortera i datumordning, ska du fortsätta med det.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack!

Så det är lugnt om det inte stämmer helt överens med det som ligger inne i Visma-programmet, så länge man själv har koll över det? Jag menar, som det är nu är det sorterat efter bokföringsdatum på Visma, men ska jag fortsätta som jag gjort på mina utskrivna verifikationer blir det efter nummerordning.

/Daniel
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är okej, så länge du själv kan redogöra för det vid en eventuell kontroll.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Låter bra!

Tack för svar!

/Daniel