Jag har bokslut nu 31/3 i mitt AB och har precis lagt in de tre kommande månadernas hyror för lokalen i leverantörsreskontran i Visma eekonomi. Min fråga är nu hur jag gör med momsen - De hyror som avser april och maj har jag bokat från 5010 till 1710 och kommer att bokas mot konto 5010 igen på rätt månad. Dock undrar jag hur jag gör med momsen. Ska den också bokas bort och lyftas för respektive månad eller kan den ligga kvar på leverantörsfakturan mot konto 2641?
Så här har jag lagt upp fakturorna:
April:
Kredit 2440 - 17 740,00
Debit 2641 - 3 548,00
Debit 5010 - 14 192,00
Maj:
Kredit 2440 - 17 740,00
Debit 2641 - 3 548,00
Debit 5010 - 14 192,00
Sen gjorde jag en manuell verifikation enligt nedan:
Kredit 5010 - 28 384
Debit 1710 - 28 384
Är detta rätt eller fel?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.