Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kontera den separata fakturan med tillbehör till min nya leasingbil?

Hej
Har förstått att jag inte får göra avdrag för moms på tillbehören som min nya leasingbil utrustats med. Tillbehören är dragkrok, lastgaller, bagagerumsmatta och extra laddare. Fakturan är på 11806 kr och detta ligger ju helt vid sidan av leasingavtal/avgifter. På skatteverkets hemsida läste jag att tillbehören räknas in i nybilspriset. Men jag har ju köpt tillbehören och leasar själva bilen i grundutförande.
Ska jag då kontera tillbehören som inventarier/förbrukningsinventarier eller?
Får jag göra avdrag för tillbehören direkt eller ska de skrivas av på 36 mån?
/Mats 
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Som jag tolkar det skulle du kunna bokföra allt mot samma konto som du använde för leasingen, till exempel 5615. Säger Skatteverket att det inte är någon moms så lägger du hela beloppet på det kontot och krediterar kontot som du betalade med, till exempel 1930.

Då beloppet understiger ett halvt prisbasbelopp, vilket är 22 250 kr år 2015, behöver du inte tänka på inventarier och avskrivningar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok tack för svar, då konterar jag på 5615 🙂

Konstigt att Joakim Karlsson på Visma svarar helt fel på denna fråga. Ska man inte kunna få ett mer korrekt svar därifrån? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag tycker du ska kolla med Skatteverket för jag tolkar att du kan göra fullt momsavdrag för den utrustning du nämner.

Vilket konto du sedan lägger det på är väl inte jätteviktigt, men för mig känns det lite konstigt att lägga det på leasingkostnader. Jag skulle välja 5613 rep/tillbehör eller kanske 5410 förbrukningsmaterial.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina
Ja, jag tyckte oxå det var märkligt att det inte var moms utsatt på denna faktura. Men eftersom det är nytt för mig med leasingbil och dess bokföring så kollade jag på skattevekets webb och fick då uppfattningen att tex dragkroken skulle bokföras utan moms. Men då försvinner ju hela vitsen med att bilfirman skriver en separat faktura på tillbehören/utrustningen.
Därför ringde jag upp bilfirman och frågade varför de inte specat momsen på min faktura. Det visade sig då att de gjort fel och ska skicka en ny faktura med specad moms 🙂
Så nu blir momsen avdragbar och kostnaderna har jag bokfört på 5610.
tack för svar
/ Mats
Fd medlem
Inte tillämpbar

Glad att jag kunde bidra :).

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Jag skulle vilja veta på vilket konto jag bokför kostnaden för stripning av min l....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I vårt företag bokför vi stripning av fordon på ett speciellt reklamkonto för fordonsreklam. Om man inte har så många bilar kan man ju tänka sig att lägga det på ett annat av sina reklamkonton.

//Tina