- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hur korrigerar jag en tidigare felaktigt bokförd tillgång (kto 1111)?
Det gäller ett båthus där respektive båtplatsägare har köpt dispositionsrätten till sin plats, jmf bostadsrättsförening. Om jag sätter en kredit på kto 1111, vilket motkonto ska jag då använda?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Inte helt med på upplägget. Är båthuset sålt och skall inte längre tillhöra föreningen är det tanken?
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
För att klara kostnaderna för nybygget sålde vi dispositionsrätten på varje plats till respektive ägare. Klubben ÖMK äger huset och försäkrar detta, men varje båtplatsägare äger sin plats i huset. När betalningarna för detta kom in satte vi det på ett intäktskto (3111), vilket innebär att båthuset blev en tillgång för klubben när året (2022) redovisades. Det i sin tur gör att balansräkningen blir felaktig. Kan man se det som en deposition (kto 2397)?
/Eric
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Nu förstår jag inte helt.
Först har ni ett värde/tillgång på 1111?
Sedan har de sålda dispositionsrätterna bokförts på 3111 som försäljning (Intäkt). Försäljningen blir inte en tillgång utan påverkar resultatet positivt.
Om båthustet fortfarande är kvar i föreningens ägo så skall det fortfarande finnas en tillgång på detta i bokföringen.
Denna tillgång skall sedan skrivas av över en bestämd livslängd någonstans mellan 10-50 år är normalt för en fastighet.
Så det låter helt korrekt hanterat tidgigare men att det eventuellt saknas avskrivningar på båthuset.
/Joachim