Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helahl
MEDLEM

Hur matchar jag en återbetalning på en leverantörsfaktura?

Hej!

Jag har råkat betala en autogiro-faktura manuellt, dvs. dubbelt betald. Nu har leverantören betalt tillbaka pengarna dagen efter de fick in dem. Jag har inga underlag för dessa poster så nu undrar jag hur jag ska matcha dem i bankhändelser så att de tar ut varandra.

Är det någon som har ett bra förslag?

 

Tack på förhand!

/Helene

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Helahl 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Jag tolkar det som om du har en plus- och en minuspost under Kassa- och bankhändelser. Eftersom det saknas underlag för att matcha dessa poster så är det lättaste att du väljer Övrigt uttag - Egen kontering och konterar mot ex. ett OBS-konto.


Sedan gör du på samma sätt med insättningen men här väljer du Övrig insättning - Egen kontering och mot samma konto som du kontrade det övriga uttaget på.

 

Ha en fin dag

/Tinna

 


 

Helahl
MEDLEM

Hej!

Tack för hjälpen, då gör jag som du har föreslagit.

 

Vänliga hälsningar

Helene

Hei! Jeg har samme problem og er helt ny i programmet. Forstår ikke helt forklaringen Tinna ga. Når du har framme verifikasjonen, hvor går du deretter? Til Åtgärder/skapa korrigeringsver? Kan du være så vennlig å forklare detter mer i detalj hvordan det løses? 

Mvh TSNilsen

Hej @tsnilsen 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Det låter som om du är inne på själva verifikationen men det ska du inte vara utan du ska vara under Kassa- och bankhändelser.

 

Om du har råkat betala en autogirofaktura på 1000 kronor manuellt och nu har din leverantör återbetalat beloppet till dig kan du göra så här:

 

Gå in under Kassa- och bankhändelser tryck på knappen Ny bankhändelse. Fyll i datum och belopp 1000. Klicka på Lägg till följt av Matcha.

 

Välj Övrig insättning som bokföringshändelse och Egen kontering. Plocka upp de bokföringskonton du vill använda för insättningen, fyll i beskrivning och belopp och avsluta med att klicka på Bokför.  

Nu är återbetalningen från din leverantör bokförd.

 

För att bokföra den manuella utbetalningen som du gjorde av misstag gör du så här:

Gå in under Kassa- och bankhändelser tryck på knappen Ny bankhändelse. Fyll i datum och beloppet -1000. Klicka på Lägg till följt av Matcha.

 

Välj Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering. Plocka upp de bokföringskonton du vill använda för uttaget, fyll i beskrivning och belopp och avsluta med att klicka på Bokför.  

 

I mitt tidigare svar skrev jag att man kan använda ett obs-konto. I och med att du gör lika stort ett uttag som insättning så spelar det inte så stor roll vilket konto du väljer. 

 

Hoppas detta var mer tydligt och annars är du varmt välkommen att kontakta supporten så visar vi gärna i ditt program. 

 

Trevlig helg och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna