Hej Jimmy!
En bra fråga som absolut bör öppnas upp för diskussion. Ju mindre administrativt arbete desto bättre givetvis, och det ser ut som du gör en hel del onödigt arbete i dagsläget.
Det enda underlaget som du egentligen faktiskt behöver i pappersform (eller snarare i dess originalform som du fått dem) är dina leverantörsfakturor. Övrigt underlag räcker som digitalt. Har du mottagit leverantörsfakturorna digitalt, t ex som e-faktura eller per mejl, ska de arkiveras i den formen - d v s digitalt. Bokföringslagen säger att du ska spara ditt underlag i dess originalform i tre år innan de får sparas om. Totalt sätt måste underlaget sparas i 7 år.
Det är dock lite olika hur man arbetar med detta, t ex i sitt samarbete med redovisningskonsulter o s v. Så se över lite hur just ni vill arbeta och samarbeta. Har du ingen redovisningskonsult utan hanterar allting helt själv så är det upp till dig.
Här kan du läsa mer detaljerat om de kraven som finns angående arkivering m m.
Ha en fin helg!
/Karl