Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jockobus
NY MEDLEM

Hur påverkar skattemässig kostnadsränta min balansräkning?

Hej,

Jag har fått en kostnadsränta påförd på mitt skattekonto, eftersom jag inte betalat in förra årets skatt tidigare under året. Jag har förstått att denna kostnadsränta inte är avdragsgill, och alltså inte ska tas upp i årets resultaträkning. Men hur påverkar den balansräkningen?

Säg t.ex. att det ser ut såhär. År 1 har jag balansräkning som innehåller tillgångar på 50 kr, där 40 kr är balanserat resultat och 10 kr är skatteskulder. Men sen påförs kostnadsränta på skatten och jag tvingas betala in 15 kr istället. Hur ser då balansräkningen ut år 2, om vi säger att jag inte har någon aktivitet då. Ska det då vara tillgångar på 35 kr, där balanserat resultat är 35 kr? Det känns liksom som att de 5 kronorna bara "försvunnit" från redovisningen utan att det någonstans framkommer att de betalats i extra skatt. Eller tänker jag helt fel?

Tacksam för svar.

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Både balans och resultaträkningen kommer påverkas som vid vilken annan avdragsgill transaktion. Det man skall göra är att lägga det på ett specifikt konto som man sedan skall räkna bort i bokslutet.

Kostnadsränta på skattekontot bokförs på konto 8423.

Ej avdragsgilla kosntader påerkar i slutändan inte resultatet som skatten skall beräknas på. 

Dvs har du ett resultat på 10 000 men får en kostnad på 1000 kr så borde skatten beräknas på 9000 men om detta är en ej avdragsgill kostnad så skall skatten fortfarande beräknas på 10 000 kr.

/Joachim