Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur rätta felaktiga bokningar på 2640 Ingående moms ?

Jag har ett saldo ligger på 2640 som är felaktigt. Tog över i samfällighetsföreningen -13 och van från andra verksamheter tänkte jag inte på att föreningen inte var momsredovisningsskyldig. Så jag bokade en del på 2640, både under -13 o -14. Hur gör jag ? Under -15 bokades inget alls på på 2640 men ett saldo på ca 3800 kr ligger kvar. Hur bokar jag bort det nu när jag ska knappa igenom hela -16. Tacksam för svar snarast !!

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det du har bokat på 2640 skulle ju egentligen ligga på respektive kostnadskonto du bokfört på genom åren. Detta gör ju också att balans- och resultaträkning är fel för året 2013-2015.

Lösningen skulle jag säga beror på vilken typ av samfällighet det är, hur stor den är och om ni är skattepliktiga eller inte.

Är ni inte skattepliktiga skulle jag kostnadsföra det på 2016 och redovisa på Årsstämman, varför resultatet blir lägre genom att redovisa ändringssumman separat. Är det kaffepengar skulle jag bara boka om det och låta revisorn säga sitt.

//Tina


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar !! 🙂
Under 2013 bokfördes både kundfakturor och lev.fakturor mot 2640 med utg bal 3590:- (debet). Under 2014 bokfördes bara kundfakturor och då blev utg bal -3847 (kredit) och det är denna summa som nu hängt med oförändrad under -15. Saldot 151231 är alltså -3847. Då måste jag väl bokföra det som en intäkt mot tex 3900 som är Utdebitering/medlemsavgifter. eller....?
Vår omsättning i denna vägsamfällighet är ca 80.000 kr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är ju alltid lättare att motivera ett plus :-).

Jag tycker du har en bra plan om du vet att det är medlemsavgifter. Om det kan vara något annat kan du ju välja ett separat intäktskonto. Just medlemsavgifterna brukar man ju vilja kunna följa år från år, men det är egentligen en struntsak.

//Tina