Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Hur registrera avsättning till expansionsfond

Jag har läst igenom forumet och försökt hitta svaret på denna fråga, det finns några liknande exempel, men jag är fortfarande inte helt säker.

 

Jag startade min enskilda firma 1 september 2022 med ett förlängt räkenskapsår så det sträcker sig alltså till 31 december 2023. Jag kommer med stor sannolikhet ha så pass högt resultat att jag hamnar på statlig inkomstskatt på en del. Som jag har förstått det kan man då lägga en del i en expansionsfond.

 

För ca 6 månader sedan gjorde jag ett uttag på 200.000kr. Jag lade dessa pengar på ett sparkonto i en annan bank. Jag bokförde detta uttag på konto 2013 "Övriga egna uttag".

 

Jag undrar nu om jag, när deklarationen kommer, kan fylla i dessa 200.000kr som en avsättning till expansionsfond... hur jag nu gör detta? Detta trots att jag redan gjort uttaget och bokfört det. Jag tycker även mig ha läst att man måste ha tillräckligt med medel på sitt företagskonto. Det sitter ca 300.000kr på företagskontot idag.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh

Daniel

 

10 SVAR 10
Göran A
UTFORSKARE

När du gjorde överföringen till en annan bank men fortfarande som ett "företagskonto" skulle du lagt upp ett nytt bankkonto 19.. och bokfört det på det konto och inte bokfört det som ett uttag. På så sätt ligger pengarna kvar i rörelsen och ingår i underlaget för expansionsfond per 231231 underlag . Du kan sätta av till expansionsfond upp till 125,94 % av underlaget. Det gäller alltså att ha så bra "EK" som möjligt per 1231. 

Jag antar att det inte spelar någon större roll egentligen exakt vilket bankkonto pengarna ligger på nu.. utan att det är mer en bokföringsfråga. Dvs, det spelar ingen roll om de ligger på Handelsbanken som är min företagsbank eller om de ligger på ett sparkonto på Avanza. Pengarna är inte tänkt till förbrukning utan de är placerade på ett räntekonto bara för avkastningens skull.

 

Kan jag helt enkelt ändra i bokföringen så att jag bokar om det från att vara ett "uttag" till att istället vara en överföring till ett annat 19..-konto?

 

Eller måste jag göra en insättning igen av de 200.000kr tillbaka till företagskontot och sedan göra om det helt därifrån? 

 

 Vad betyder det när du skriver att man vill ha ett så bra "EK" som möjligt på 1231?

Boka om från uttag till bankkonto du behöver inte fysiskt flytta pengarna men pengarna måste finns på ett bankkonto för att räknas med i underlag för exp.fond dvs inga fonder/aktier

Att ha ett bra ”EK” per 1231 ger större möjlighet att sätta av till Exp.fond -man kan sätta av max 125,94 % av ”EK” per 1231 och ger bättre underlag till räntefördelning till kommande år

Då antar att jag bara går in på inställningar och skapar ett nytt konto. T ex 1920 Sparkonto.

 

Jag har inte stängt perioden då jag gjorde överföringen ännu. Kan jag då bara gå in i verifikationen och byta från 2013 till 1920 och spara på nytt? Eller måste jag göra en korrigeringsverifikation?

 

EK antar jag betyder Eget kapital?

Ja du kan bara byta - egentligen ska det göras en korrigeringsverifikation men tror ditt byte blir dokumenterat så då är det Ok

Ja med EK menar jag Eget Kapital

Yes, då har vi nästa fundering. Om jag ska öppna ett nytt konto då för detta ändamålet. Gör jag då så här?

*Går till "inställningar", "kassa- och bankkonton" och "nytt bankkonto"

*Väljer "sparkonto", väljer bank "Collector Bank" i mitt fall, även fast det är genom Avanza och fyller i mitt kontonummer.

*När jag sen ska göra valet "bokföringskonto" så finns valen:

   1920 Plusgiro

   1930 Företagskonto

   1940 Övriga bankkonton

Ska jag då bara välja 1940 övriga bankkonton och sen bara döpa kontot till "Sparkonto"? Eller ska jag välja "nytt konto" och göra något speciellt där? Väljer jag "nytt konto" så finns det val om momskod osv.

Nu är du inne på teknik i bokföringsprogrammet du kör så det kanske någon annan kan svara på men finns det upplagt ett konto 1940 så borde du kunna använda det och döp om kontot till det namn du vill ha

Hej

Du gör precis som du skriver. Vet inte om du såg att det finns ett val för Avanza bank också?

Skulle rekommendera att du lägger upp ett nytt bokföringskonto för detta och kallar det för t ex 1941 Sparkonto Avanca. Kontot skall inte ha någon momskod.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för svar. Jag kom på en till fundering gällande detta scenario. Jag satte ju över 200.000kr till sparkontot på Avanza för ca 6 månader sedan, bokförde det som ett uttag. Nu vill jag ändra bokföringen så att de 200.000kr läggs på mitt nya sparkonto som jag registrerat i Visma, istället för övrigt uttag. Hur blir det med räntan då? Det ligger ca 201.500kr på sparkontot idag. 

Hej

Insättningen som du bokfört tidigare och som du skal rätta till korrigerr du enbart med de 200 000 som du har frt över vid det tillfället.  Byt ut kontot för uttaget du gjort till 1940. 

Om du inte har sparkontot kopplat till kassa och bankhändelser skulle jag rekommendera att du väntar med att bokföra upp räntan till bokslutet. 
När du sedan avslutar året så gör du en manuell kontering av enbart räntebeloppet som ser ut på följande sätt.

1940 Debet 
8310 Kredit
/Joachim