Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag bokföra en korrekturläsning som jag anlitat ett företag för?

Hej! Jag har precis köpt Visma e-ekonomi och ska bokföra min enskilda firma för första gången.

Jag har svårt att veta vilket konto jag ska bokföra följande leverantörsfaktura på:

Jag är språkkonsult och utförde ett översättningsjobb åt ett designföretag. Jag skickade min översättning på korrläsning hos ett annat språkföretag innan jag levererade texten till designkunden.

Vilket konto ska jag bokföra fakturan från det språkföretaget på?

(Och finns det något slags avdrag att göra? Jag är helt nybörjare på detta.)

Stort tack på förhand för hjälpen!
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Saga,

Om det andra Språkföretaget befinner sig i Sverige, skulle du kunna göra på följande sätt, om du bokför fakturan direkt,

2440 Leverantörsskulder                            Kredit
6500 Övriga externa tjänster (gruppkonto) Debet
2641 Ingående moms Sv                           Debet

Om du bokför fakturan först vid betalningen, kan du istället byta ut 2440 mot kontot 1930. I och med att du bokför en kostnad, blir det ett avdrag.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så bra! Tack för hjälpen Victor!

Jag bokför fakturan först vid betalningen, men valde ändå att använda 2440. (Det var förifyllt i Visma e-ekonomi och gråmarkerat och gick inte att ändra?) Jag hoppas att det funkar lika bra som 1930!

En kanske dum fråga: Hur allvarligt är det att för mig som omsättningsmässigt mycket liten företagare bokföra på "fel" konto? Alltså att - som ett påhittat exempel - välja 6540 när det ska vara 6200 när det ska vara något annat? 

Tack igen och vänliga hälsningar

Saga
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Saga,

Du har ett ansvar och skyldighet för din egna bokföring. Vilket gör att du ska göra rätt, vilka konsekvenser, det får, beror givetvis på beloppen, som det gäller. Är du osäker i några frågor, skulle jag råda dig att ta hjälp av en redovisningskonsult.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då förstår jag. Tack för hjälpen Victor.

Vänliga hälsningar

Saga