Har ett par funderingar ang bokföring av leasing av ett objektiv till kamera. Objektivets värde är 69290:- ex moms och jag ska betala 1993:- i 36 månader. Restvärdet är sedan 6929:-.
Jag får faktura kvartalsvis och första fakturan innehöll förutom hyresavgiften även uppläggningsavgift, försäkring och faktureringsavgift.
- Behöver jag bokföra hela beloppet (69290:-) någonstans, och i så fall mot vilket konto? Eller räcker det att registrera inventarien under "bokföring-inventarie" i eEkonomi?
- Bokför jag sedan den kvartalsvisa hyran under konto 5220?
- De extraavgifterna som är på fakturan, ska de bokföras mot andra konton? Försäkring, uppläggningsavgift och faktureringsavgift?
- Eftersom hyran är på 3 år och jag sedan ska köpa loss objektivet, så är det väl lättast att också skriva av på 3 år? Görs avskrivningen innan sista december varje år eller kan man göra det i samband med deklarationen?
Hej,
Om du får en faktura varje kvartal kan du med gott samvete boka upp varje faktura direkt på 5220 och strunta i periodiseringar. (Förutom vid årsskiftet då det är viktigt att det hamnar i rätt period.)
Du bokför då
2440 K 10 000,-
2641 D 2 000,-
5220 D 8 000,-
Om du skulle välja att ändå periodisera måste du boka K1720/D5220 varje månad (2 666,67) eller kvartal (8 000,-). En kostnad måste alltid ligga på ett resultatkonto (kontogrupp 4xxx-8xxx).
Det VTC talar om 36 mån periodisering på 1720 är om man köper något på leasing och betalar en förhöjd förstagångshyra, vanligt vid främst leasing av bil. Jag skulle dock tro att även om ditt objektiv var dyrt i mina ögon :-), så blir det inte aktuellt i ditt fall även om du betalat en sådan förhöjd avgift.
//Tina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.