Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag göra när jag bokfört korrigeringsverifikationer som gäller 2018 på 2019 :(

Jag har lyckats bokföra tre korrigeringsverifikationer á dagens datum när det egentligen gällde tre verifikationer under 2018. Det började med att jag skulle bokföra de egna uttag som jag gjorde under förra året och när jag gjorde det använde jag fel konton (bokförde att beloppen fördes över mellan egna bankkonton då blev konteringen 1930->1910). Insåg först senare att det inte alls skulle bokföras på 1910 utan på 2013 och gjorde en korrigering. Såg först senare att det blivit fel och detta påverkar ju dessvärre min balansräkning där det står att eget kapital är en mycket högre summa än vad det faktiskt är. 

Någon som vet hur jag kan lösa detta?





4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Börja med att spegelvända de verifikat du registrerat med dagens datum, så är det ok.

Därefter får du rätta ursprungsfelen med rätt datum under 2018
och då kontera

Kredit 1910
Debet 2013

om jag tolkar det du skriver rätt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Tack för ett otroligt snabbt svar.
Jag har nu gått in och ändrat de felaktiga korrigeringsverifikationerna men då kvarstår ett annat problem. När jag klickar på ursprungsverifikationen, som är registrerad under 2018, kan jag endast klicka i det ena av kontona, konto 1930. Det andra kontot som jag verkligen vill ändra, 1910 finns det inget att klicka i och det blir därmed svårt att göra korrigeringen jag vill göra. Hur åtgärdar jag det? Jag har hela tiden klickat på Verifikationer => på den aktuella verifikationen och därefter på => åtgärder => skapa korrigeringsveri. FInns det ngt annat sätt eftersom jag fastnar den vägen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Strunta då att klicka på ursprungsverifikatet och registrera istället manuellt med samma datum den kontering jag angav ovan - om jag tolkade ditt fel rätt 🙂 - så landar transaktionerna i varandras närhet.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack! Jag följde ditt råd och nu stämmer åtminstone beloppen och summorna.