Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin L A
UTFORSKARE

Hur ska man avrunda momsbeloppet vid leasingavgift?

Hej, jag har en detaljfråga som jag vill ha ett svar på som är i enlighet med regler från skatteverket. Jag har denna månad en faktura för leasingavgiften på aktiebolagets personbil. Där kan jag ju enbart dra av halva momsen. 603,55/2 = 301,775 kronor

Hur avrundar jag det?

 

7 SVAR 7
KenArd
CHAMPION

Hej Karin L A,
Jag skulle runda uppåt till 301,78.
Det har ju ingen jättestor betydelse eftersom det i slutändan på momsrapporten räknas i hela kronor.


MVH

Kenneth

Hej å tack. En del säger att alltid avrunda uppåt. Alltså här till 302.... Jag skulle vilja veta exakt vad skatteverkets regler säger. Jag har hittat sidan http://www.ekonomi-info.nu/momsskolan_oresavrundning_4581.asp

Är det enligt den rätt tolkat att det i  detta fall är riktigt att avrunda till 302 kronor?

Ja, jag  är "A pain in the ass"... Haha....;-)

Hej!

Jag hittade ursprunget till texten på Skatteverkets pdf: http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000113933/kap17.pdf  under 17.7.
Jag tolkar det som att momsen ska avrundas till närmsta hela 50-öring.

När sen momsdeklarationen skapas så tas örena bort och bokförs mot konto för öresavrundning så att det redovisas endast i hela kronor.

Det går givetvis bra att kontrollera med Skatteverket hur de tycker att du ska hantera de här örena.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jättetack för svar. För även om det är en småsak i ören räknat så ska det ju givetvis finnas ett regelverk.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Nu vill ju inte jag vara den som kommer och saboterar ett löst ärende, men jag upplever att det Skatteverket reglerar (och även momsskolan) är hur slutsumman på kundfakturor får öresutjämnas och inte själva momsen.

Det enda jag hittar om momsen är i mervärdesskattelagen och där tolkar jag det som att man ska ta upp den exakta summa som står på leverantörsfakturan. Vad gäller billeasing, där man bara får dra av halva momsen kan det ju bli 3 decimaler och då måste man ju få justera till 2 decimaler. 

Själv avrundar jag alltid momsen till hela kronor på leasingfakturorna för att slippa periodisera ören, men då justerar jag den alltid neråt (till vår nackdel). Det tror jag inte SKV har någon synpunkt på :-).

//Tina


Hm. Nu ställde du till det 😉 I länken lämnad ovan, Skatteverkets pdf: http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000113933/kap17.pdf  under 17.7. kan man läsa

När utgående och ingående moms deklareras ska avrundning ske nedåt så att öretalen faller bort, 23 kap. 1 § SBL. Inbetalning av moms till statsverket görs således i hela krontal.

Jag har nu när jag får tre decimaler bara skrivit in de två som Visma programmet registrerar... Och så litar jag på att momsrapporten som jag gör fixar resten 🙂

Tack för ert engagemang vad gäller denna petitessfråga.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, jag läste också den texten, men bedömde att det bara är för den slutsumma man deklarerar (konto 2650) och inte varje enskild leverantörsfaktura.

Ibland kan det vara "kul" att snöa in på petitesser 🙂

Trevlig helg!