Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur viktigt är periodisering vid årsbokslut?

Hej!
Jag ska göra mitt första årsbokslut och är lite förvirrad och rädd att göra fel. Jag har enskild firma, förenklat årsbokslut och kontantmetoden.

Som jag förstår det är periodisering såhär: Om jag den 15 dec. betalar 100:- månadsavgift för webbhotell som gäller 15 dec-15 jan, så ska jag egentligen bokföra hälften på nästa år?
Jag har flera sådana småposter och det känns bara onödigt och jobbigt. Ett annat exempel jag har är ett webbhotell jag betalade i sept. som gäller ett helt år, på ca 2000:-

Läste även en äldre tråd här på forumet där en moderator nämnde att han inte periodiserade saker under 5000:- Hur viktigt är det egentligen för skatteverket?

Kundfakturor har jag inga obetalda.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det beror lite på hur stor/liten din firma är samt hur många kostnader du har att periodisera. Det som är viktigt för SKV är att resultatet inte blir missvisande. Det inte mening att man ska kunna ta en massa kostnader på innevarande år, för att på så sätt få ett lägre resultat och därmed lägre skatt.

Det är riktigt att man normalt inte behöver periodisera kostnader under 5 000,- och t ex webhotellfaktura som kommer varje månad blir ju ändå rätt kostnad utslaget på året.

Har du ett mindre företag och många kostnadsfakturor för nästa år, så att det "påverkar ditt företags resultat väsentligt", så bör du periodisera.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok tack för bra svar! Ungefär det jag själv anade.
I slutändan är det ju upp till mig själv att sätta gränsen, jag som är ansvarig.