Hej,
Är det ok att vårt AB hyr ett rum i villan som kontor (rummet används även som privat kontor - ej säng eller liknande) där ett avtal finns mellan mig som privatperson och företaget?
Eller är det enbart det schablonmässiga avdraget på 2000 kronor som gäller?
Frågar eftersom det står mera "strikt" på skatteverkets sidor Arbetsrum | Rättslig vägledning | Skatteverket
Medans det återfinns som "tips" på andra sidor... Det här gäller vid uthyrning av lokal till ditt eget bolag | Wint
Jag är angelägen om att det blir rätt eftersom vi tidigare blivit granskade av skatteverket. Fick rätt då 🙂
Tack på förhand.
Vänligen, Karin
Löst! Gå till lösning.
Är det ok att vårt AB hyr ett rum i villan som kontor (rummet används även som privat kontor - ej säng eller liknande) där ett avtal finns mellan mig som privatperson och företaget?
Eller är det enbart det schablonmässiga avdraget på 2000 kronor som gäller?
Frågar eftersom det står mera "strikt" på skatteverkets sidor Arbetsrum | Rättslig vägledning | Skatteverket
Medans det återfinns som "tips" på andra sidor... Det här gäller vid uthyrning av lokal till ditt eget bolag | Wint
Tack på förhand.
Vänligen, Karin
Hej!
Tack för din fråga. Just den vägledningen hos Skatteverket gäller avdrag för arbetsrum och har inte samma regelverk som för att hyra ut till sitt aktiebolag. Så länge man tar ut en marknadsmässig hyra så kan man hyra ut ett rum till sitt aktiebolag, förutsatt att arbetsgivaren ( företaget ) inte tillhandahåller ett annat arbetsställe. De regler som finns i den andra länken du skickade är viktiga att följa för att man skall ha rätt att hyra ut rummet.
Det är dock viktigt att tänka på att vissa inköp till kontoret kan ha avdragsförbud på moms om man hyr ut i sin egna bostad som du kan läsa mer om här.
Om du känner dig osäker så är mitt tips att skicka en fråga till Skatteupplysningen för att ha svaret på pränt till framtiden om man eventuellt skulle bli granskad igen.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.