Hej!
Jag är ny kassör i en ideel förening som ej är momspliktig.
Utan att tänka mig för så har jag lagt moms på artiklarna 😞
Vilket jag förstår man inte skulle gjort? Artiklarna är betalning för grävning av avlopp mm
Finns det något smidig sett att korrigera detta?
Att tillägga är att jag har fakturerat ut till 17 medlemmar
Hej Floren,
Jag blir också – i likhet med Tomas ovan – lite tveksam.
Men jag fattade det så att ni som "icke momspliktig ideell förening" fått ett grävningsarbete utfört av ett ”momspliktigt grävningsföretag”. Nu har ni fått en faktura – inkluderande moms – som föreningen till fullo skall betala. Och det är DENNA totalkostnad som du sedan skall fördela ut till föreningsmedlemmarna med hjälp av dina 17 fakturor – om jag förstått det rätt?
OM det är så kan du inte lägga på moms en gång till – för då blir det moms på moms – och det är inte tillåtet. Dessutom drabbas era medlemmar av dubbel moms – medan extramomsen du lagt på stannar i föreningen – och det var väl inte tanken. Så det måste väl bli som signaturen ”burbage” skriver ovan och i linje med det – kreditfakturor och nya fakturor utan moms - om du vill ha ordning i din redovisning. Annars hade det kanske räckt med ett meddelande ut till medlemmarna att "skippa att betala momsen". Men då sitter du i ett bokföringsproblem - som dock kanske är lösbart genom att hantera kreditfakturorna och nya fakturor utan moms "internt i bokföringen".
Mvh Roffe
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.