Hej, vår ideella förening ska ha en föreläsning där alla intäkter kommer gå till en hjälporganisation. Jag funderar nu på hur vi ska bokföra inbetalda anmälningsavgifter. Vilka konton i kontoplan rekommenderas att användas?
Samt vilken bokföring när vi sen betalar vidare till organisation?
Tack på förhand.
Mvh Frida
Hej!
Tack för din fråga. Vad jag kan hitta så skall dessa intäkter hanteras helt normalt, dvs att de blir skattepliktiga om de skulle normalt vara det. Så dessa bokför du mot något 3XXX konto som vanligt. För att hålla det separerat så kan ni skapa ett eget intäktskonto för detta, tex inom 39XX om ni normalt sätt inte håller föreläsningar och får den sortens intäkter. Det finns inte något speciellt konto inom baskontoplanen för detta så det är fritt fram att välja någon som verkar passa er.
Gåvor är en fin tanke men är ej avdragsgilla om man inte får en motprestation tex reklam eller liknande. Ett lämpligt konto för gåvan skulle kunna vara inom 69XX kontogruppen, tex 6993 lämnade bidrag och gåvor. Detta är alltså inte avdragsgillt och bör tas hänsyn till i deklarationen ( om ni deklarerar för er förening ).
Det är möjligtvis så att man hade kunnat yrka på att detta inte skall påverka resultatet alls utan både intäkten och kostnaden bokförs som en skuld och sedan minskning av skulden men det får jag hänvisa till Skatteverket kring då det normala är att intäkten blir skattepliktig och kostnaden ej avdragsgill.
Ha det fint!
/ Josefine
Tack så jättemycket för ditt svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.