Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lentzit
MEDLEM

Importera föregående års utgående balans

Min redovisningskonsult säger att jag skall importera föregående års utgående balans på mitt skattekonto. Hur gör jag det? Har försökt att hitta en funktion/lösning men ej lyckats 😞

bokforing.png

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skall detta göras i det första räkenskapsåret som du använder eEkonomi? 

I så fall skall saldona på dels 1630 samt de olika konton för skatter som man hade skulder på läggas in som en ingående balans under Inställningar > Räkenskapsår och IB.
Observera att detta endast går att göra i det första året i systemet.

Gå det inte att lägga in ingående balanser så får man komplettera sin bokföring med en bokföringsorder. En manuellt inlagd verifikation där man istället bokför upp saldona på 1630, 2650, 2710, 2731 eller 2510/2518.

/Joachim

Lentzit
MEDLEM

Tack för ditt svar.....det är tyvärr inte första året så det är det senare alternativet som gäller och där går jag bet. 
Om jag förstår det rätt så måste beloppet på 474:- bokföras bort från 2023 och överföras till 2024 

Hur gör man detta?

Hej

Saldot på 474 bör ha förts över automatiskt av systemet Eller menar du att det inte skall finnas med i 2023 alls. 

Om det är det senare så måste du kontollera hur allt som är bokfört mot 1630 är bokfört och sedan vända bort det mot samma konton men vända på debet och kredit.

/Joachim

Lentzit
MEDLEM

En följdfråga: Hur viktig är denna post när allt annat stämmer inkl på skattekontot. Är det värt att jaga "felet" när allting till synes stämmer.

Hej

Saldot på skattekontot och respektive konto för de olika skatter man är skyldig pengar för skall alltid stämma så det är viktigt att få det rätt.

Kan inte redovisn ingskonsulten hjälpa dig med detta?

/Joachim

Lentzit
MEDLEM

Hon är grym på bokföring men tydligen inte så bra på eEkonomi så hon har bett migta hjälp av någon annan. Får nog ta mig en titt om någon eVisma-kunnig kan hjälpa till. Är nästan övertygad om att något gick fel då jag testkörde kopplingen till skattekontot som var en ny funktion för nått 1+ år sedan.

Hej

Ja om du har något som kan programmet som du känner till som kan sitta med dig och undersöka detta så är det bra. 

Otroligt svårt att svara på i ett forum. vi kan inte se något av ditt system.

/Joachim