Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Irene
MEDLEM

Inbetalning dubbel vägavgift - förskott nästa år?

Hej!

Relativt ny kassör i vägsamfällighet. En medlem har betalt in dubbel vägavgift för 2024. Önskar nu bokföra ett förskott för nästa års vägavgift (som kommer vara oförändrad och faktureras i april). 

Bokförde för den extra inbetalningen till ett OBS konto - 2999, men inser nu att jag kanske skulle ha gjort på annat sätt.

Hur ska jag bokföra så att det också blir rätt då det är ett årsskifte emellan? Och hur gör jag i april nästa år när den nya fakturan ska skickas ut?

Mycket tacksam för hjälp!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att konto 2999 inte är helt korrekt att ha detta på. Tanken är rätt att det skall ligga som en skuld men på ett annat konto. Konto 2999 får det inte finnas några belopp på i bokslutet.

Du kan använd konto 2420 förskott från kund eller konto 2998 Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter istället. Du kan enklast göra en ombokning via Bokföring > verifikationer > Ny verifikation.

2999 debet
2420/2998 Kredit

I april eller på första dagen i det nya räkenskapsåret så gör du sedan en ombokning av beloppet på 2420/2998 till de intäktskontoni vill ha intäkten på.

2420/2998 Debet
3XXX Kredit

Hoppas att detta var svar på din frågeställning.

Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg.
/Joachim