Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Införtullningsfaktura från DHL - hur boka som en del av monetärt tullvärde

Hej! Blir inte klok på hur jag ska boka införtullningsfakturan från DHL när jag ska boka en del av den som del av det monetära tullvärdet vid import (utanför EU). Också osäker på tullräkningen.

Först får jag en faktura från DHL för införtullningen. Denna omfattar tulldeklarationarvode, speditionskostnad, terminalavgift samt transport. Terminalavgift + speditionskostnad =405 kr. Totalen är 1350 kr (momspliktigt 1080kr, MOMS 270kr). Denna bokar jag som vanligt: 2440/5720, och vid betalning 2440/1940.

Sedan får jag en tullräkning (tullkostnad 2298kr) från Tullverket. Denna ger mig ett monetärt tullvärde för sändningen (35360kr) men jag ska ju så lägga till en del av DHL-fakturans kostnad då detta ska/kan räknas med som monetärt tullvärde. Vad jag förstår är det terminalavgift samt transport som får räknas med (inte deklarationsarvode och speditionskostnad). Hur gör jag nu? Hur bokar jag detta korrekt? Hur gör jag med själva tullräkningsbeloppet??
Vore tacksam för utförligt svar inklusive kontering då jag som sagt inte blir klok på hur jag ska göra.
4 SVAR 4
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej! Är fakturan från Tullen på totalt 2 298 kr?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ulf!
Ja, tullräkningen är på 2298 kr.
Införtullningsfakturan från DHL är på 1350 totalt.

OK - då är det ju frågan om en tull på de varor du importerat. Det bokförs lämpligen på samma konto som du bokförde själva köpet på, eftersom det är en kostnad som ska räknas med i varuvärdet (om man ser till en vanlig bidragskalkyl) eller om du har något konto som kallas införselkostnader eller liknande. I princip D 40XX/K 2440
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hoppas Tullverkets hemsida kan hjälpa dig lite: http://tullverket.se/4.7df61c5915510cfe9e710597.html

Annars tycker jag du ska ringa dem. Hör även med DHL - du kan ju inte vara den enda som undrar.

//L