Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingående balans moms 2650 - eEkonomi

Jag missade att skriva in ingående balans för moms på konto 2650 när jag startade mitt första bokföringsår. Allting stämmer på andra konton, men den missen gör att jag inte kan få 2650 att stämma. Det visar ju alltid för mycket, dvs skulden vid årets ingång finns inte med.

När jag läst trådarna om detta hänvisar ni till att man ska kunna rätta detta i ingående balans om det är första räkenskapsåret. Men det går inte, det kommer bara upp ett felmeddelande, samma som andra beskrivit. 

Hur kan jag få in momsskulden i bokföringen? Om jag rättar det manuellt, vilket konto ska jag använda. Eftersom det är en skuld, borde detta belopp vara kredit 2650. Men vilket konto krediterar jag? Egen kapital?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du ska lägga in rätt skuld på 2650 i ingående balans genom att kreditera det kontot så ska saldot på något annat konto också justeras - debiteras - för att återfå balansen i balansräkningen = debet och kredit samma summa .
Eget kapital är du ett lämpligt konto att justera eftersom det saldo som registrerats där förutsätter att inga ytterligare skulder finns.

Mikael Pettersson