Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Andy75
MEDLEM

Ingående saldo på 1620 - Upparbetad men ej fakturerad intäkt?

Hej,

Jag har fått en SIE fil från min redovisningsbyrå som skötte redovisningen år 2020 och den innehåller ett ingående saldo på konto 1620 från bokslutsår 2020.

Det gäller för två fakturor som jag inte fakturerat men fakturerar Januari 2021 men gäller föregående år.

Jag har även fått verifikationer för fakturorna importerade enligt
1518 - Ej reskontraförda kundfordringar (D)

2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% (K)
3001 - Försäljning inom Sverige, 25 % moms (K)

Vid kundinbetalning finns en importerad verifikation på 
1518 - Ej reskontraförda kundfordringar (K)
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto (D)

Jag förstår dock inte hur kopplingen till den ingående summan på konto 1620 som är bokförd utan moms ska göras?

Någon som kan hjälpa mig på vägen?

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Hej

 

Konto 1620 visar en redan tagen nettointäkt på konto 3001 i bokslutet 2020.

 

Så med samma datum som utfaktureringarna kan du bokföra:

 

Kredit  1620 (ska bli noll i saldo här)

Debet  3001 (den del av fakturornas nettoomsättning som intäktsfördes redan 2020)

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Andy75
MEDLEM

Hej och tack för otroligt snabbt svar!

Menar du att jag kan behålla dom importerade verifikationerna och lägga till en ny där jag nollar 1620 enligt ditt förslag?



Hej!

 

Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Ja jag skulle säga att du bör ha kvar de verifikationerna du fått från byrån och göra en verifikation per vad Roffakab föreslog för att nolla bort den fordran som finns på 1620 från år 2020. Tanken med just upparbetad med ej fakturerad intäkt är att man i året som intäkten gäller bokför upp det mot ett fordranskonto debet och intäktskonto kredit. Sedan i året efter så hanterar man själva betalningen och intäkten som vanligt, men gör en spegelvänd verifikation mot vad man gjorde i föregående år. 

 

Så behåller du verifikationerna som du importerade från byrån och gör den omföringen som Roffakab gav råd om så bör allting stämma för dig. 

Något du vill tillägga @Roffakab

 

Ha det fint!

/ Josefine

Eftersom 3*** är resultatkonto så självnollas de när det nya året börjar.

Eftersom @Andy75's byrå har ökat 3001 när fakturan skickas så kanske det kan vara OK att direkt igen minska 3001 för att nolla 1620. Men då måste man alltså själv justera ner/upp skatten i ruta punkt 4.5 och 4.6.e i Inkomstdeklarationen, eller hur?

I mitt fall så använder jag eEkonomi för att skapa fakturor så min intäkt för tjänst hamnar på 3041 (Försäljn tjänst 25% sv). Jag kan inte nolla 3041 mot 1620 direkt för då klagar Vismas Moms-modul på att 3041*0.25 inte stämmer med av utgående moms (konto 2611).

Jag antar att jag måste nolla 1620 mot ett annat 3-konto, i mitt fall 3310 som jag använde mot 1620 året innan. Just efter jag skickat fakturan har jag alltså "minus" på 3310 och "plus" på 3041 vilket summeras till 0. Detta trixande ger alltså ingen Nettoomsättning i punkt 3.1 på deklarationen år 2:

Screenshot from 2023-03-22 15-15-21.png


@Josefine Johansson, kan du bekräfta att det är OK att bokföra på detta vis?

Hej @hygge_1 !

 

Anledningen till att den klagar när du väljer 3041 på den "spegelvända" verifikationen gällande upparbetade ej fakturerade intäkten är för att det finns en momskod på detta kontot. Om du vill använda det kontot behöver du ta bort momskoden på den verifikationen. Jag rekommenderar dig dock att använda ett annat konto för detta för att ha bättre översikt i resultaträkningen, tex 3310 som du använde år 1. Tänk på att den inte skall ha någon momskod på sig heller. Så principen blir ju att du då bokför likadant som du gjorde i år 1, fast tvärtom om för att minska intäkten bokförd mot 3041. Detta är ju då förutom bokföringen av den skickade fakturan i år 2 som blir hanterad precis som en vanligt försäljning. Så jag tycker ditt resonemang stämmer enligt vad jag uppfattar av din information. 

 

Ingen manuell hantering av skatten skall göras, eftersom i år 1 så gjorde bokföringen mot 1620 och 3310 att intäkten ökade och nu i år 2 så gör den spegelvända bokföringen av 1620 och 3310 att intäkten minskar och det behövs därför inte göras någon justering förutom det.

 

Ha en fin helg.

Josefine

Jo, man kan göra en manuell hantering av skatten, för att skjuta på den. Detta läser jag på https://kunskap.aspia.se/blogg/redovisning-av-tjanste-och-entreprenaduppdrag.


Enligt inkomstskattelagen är det tillåtet att redovisa intäkter på löpande räkning när fakturering sker. Tidpunkten för faktureringen ska då kunna motiveras av affärsmässiga skäl. Denna regel är inte tillåten i redovisningen. Regeln är däremot tillåten i bolagets inkomstdeklaration. Om ett företag önskar tillämpa denna regel får de göra en justering i företagets skatteberäkning.

Hej

 

Ber om ursäkt för sent svar men mailleveransen har stoppats vid tidigare svar. Skumt.

 

Josefines svar är bra och du kan behålla verifikationerna och nolla dessa enligt ovan.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK