Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madicken1
MEDLEM

Inköp EU utan VAT nummer

Hej,

detta är köpt via företagskortet (511 sek). Butiken finns i Liverpool, men verkar ha tyskt VAT-nummer (?). Snälla, visa en uppställning hur jag bokför detta, så att allt blir rätt och riktigt med tanke på moms och momsrapportering.

FakturaFaktura

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

När du gjorde köpet skulle du ha angett att du hade ett svenskt VAT-nr. Fakturan skulle varit utan moms eftersom det är omvänd moms på inköp från EU-land och import från land utanför EU.

Antingen får du återkoppla till leverantören och be om en ny faktura/kvittens och retur av momsbeloppet på fakturan eller så får du kostnadsföra hela beloppet inkl moms.

 

//Carina

Ok, tack! Då kostnadsför jag hela beloppet denna gång, inkl moms. Men hur skulle jag kontera det om vi leker med tanken att det kommer en ny faktura där varuvärdet är 408,80 kr - och moms 102,20 kr? Skulle jag då bara kontera 408,80 kr? Och inte göra nåt med 102,20 kr? Jag blir osäker på om jag ändå då ska kontera momsen på något sätt, och om det då är EU-land eller utanför EU (ska jag tolka att detta är en köp från EU-land då de anger tysk VAT-kod)?

När du gör inköp från ett annat EU-land ska du ange ditt VAT-nr. Säljaren ska debitera utan moms och du ska själv redovisa momsen, s k omvänd skattskyldighet.

Det finns bra förklaringar på det om du söker här i forumet.