Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Inköp/Gåva Lantbruk

Hej,

 

Jag och min fru har fått ett Lantbruk genom Gåva från mina föräldrar där vi tagit över deras lånedel plus lånat upp mer pengar privat. Bostadsdelen där kommer hyras ut till mina föräldrar samt odlingsmarken kommer arrenderas ut, skogsdelen kommer jag ha kvar och en del betesmark 

Jag har startat upp ett aktiebolag där jag kommer investera i en sol panels anläggning på ladugårdstak dvs ekonomi byggnaden samt hantera arrende och uthyrningen av bostad genom Aktie bolaget. Hur skall jag bokföra ekonomibyggnader och bostadshus, som inventarier?

Lånen Ligger privat och jag har lånat ut en del av pengarna in till bolaget för den investering som skall göras, hur bokför jag dessa pengar?

 

/Roger

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Här känner jag att du behöver ta hjälp av någon och ni sätter er ner med dina föräldrars redovisning, gåvobrev mm för att göra rätt upplägg från början.

Själva gården kan inte läggas in i AB eftersom den ägs av er privat. Ni måste därmed ha en redovisning för enskild firma där gården ligger och där ni tar in arrendeintäkter från AB. Bostadshuset ska normalt brytas ut och inte läggas upp i balansräkningen, men det kan vara så att det är andra regler om ni ska hyra ut bostaden. 

Investeringar som görs på byggnaderna kan ligga i AB som förbättringsutgifter på annans fastighet. 

MEN det är mycket att ta hänsyn till och som behöver benas upp så att allt blir rätt från början.

 

Så i teorin kan jag ha gården vid sidan av och då även arrende delen plus lånedelen där utanför aktiebolaget. Kanske också ev hyra och den delen redovisa då i en enskild firma. Sedan har jag AB bolaget som använder sig av fastigheten samt gör e.v. förbättringsutgifter på annan fastighet för sol panels delar samt täckdikning mm?

Här blir också försäljning av Sol Panels El till bostaden ut.

 

Det blir då så att jag får deklarera både aktiebolag för den delen samt som enskild firma för privatdelarna? 

Har jag förstått rätt då?

 

/Roger

/Roger

 

Hej Roger,

Ja, gården måste du ha i enskild firma som är momsregistrerad eftersom du kommer arrendera ut jordbruksmark och ekonomibyggnader.

Det är nog viktigt att du tar hjälp med upplägget så det struktureras på rätt sätt.

//Carina