Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av dator och Ipad - hur blir det med avskrivingen

Hej. Har en liten fundering över hur jag ska bokföra inköp av ipad och dator. Som det är nu har jag satt de på 1250, men efter att ha läst en tråd på en sida, så verkar det som om jag ska föra över de på 1221 och 5460. Stämmer det? Ipaden kostar mindre än 5 000:- och datorn strax under 20 000:- så då går det ju under halva prisbasbeloppet. Och hur skrivs de av sen? Och när? Samma år som inköpet eller året efter?

17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Det är riktigt att man numer får direktavskriva inventarier som har ett värde under ett halv prisbasbelopp.
Du bokför dem då på 5460 ISTÄLLET för 1221 eller 1250.
Detta betyder i sin tur att de blir direktavskrivna - alltså kostnadsförda under innevarande år.
(1221 och 1250 är konton för inventarier som avskrivs under flera år.)
Om du redan bokfört på 1250 flyttar du den till 5460 genom att kreditera 1250 och debitera 5460. Momsen har du ju då redan hanterat.

//Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla.
Har du möjligen koll på hur man bokför inventeringen också?
Enskild firma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den skillnad du får mellan ditt bokförda varulager och ditt faktiska lager enligt inventeringen bokför du på ditt lagerkonto och motkonto blir ditt konto för lagerförändringar. Brukar vara 1450 och 4990. Om företaget är större bör man kanske ha ett eget konto för inventerade lagerförändringar. Det gör det enklare att följa upp t ex svinn tycker jag.
Ska kanske tillägga att jag aldrig jobbat med enskild firma, men har svårt att se att det i detta fall skulle vara någon skillnad mot HB och AB.
//Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alltså skillnaden på 4010 och det faktiska enl inventeringen skall bokföras
D 1450 och K 4990. Uppfattade jag det rätt? (det är ett litet företag/butik).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du ett lager uppbokat sedan tidigare? Då ska du inte blanda in 4010, som ju är varuinköp, utan bara boka lager mot lagerförändring.

Om du däremot ska boka upp ditt lager för första gången och du tidigare bokat alla varuinköp mot 4010, då ska du kreditera 4010 och debitera 1450, så att du sänker inköpskostnaden och ökar varulagret.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nytt lager.
Kom på en sak som kan krångla till det - inköp fr Danmark.
4016.
Då bör jag alltså separera det eller finns det ng gemensamt konto?
Ledsen att jag är krånglig.
Första gången jag ska bokföra inventering.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag köra de i samma kontering?
T ex
4010 K
4016 K
1450 D

Och inget mot 4990 första året
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu ska jag göra en pudel 🙂
Om du vill ha koll på dina varuinköp kan du istället boka kredit 4990 och lager 1450 redan nu. Då kan du i slutet av året fortfarande se hur mycket du köpt in under året. Detta är nog faktiskt mer enligt god redovisningssed också. Har inte arbetat med lager på några år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alltså;
1450 D det jag hade på lager enl inventeringen - oavsett svenskt 4010 eller danskt 4016 inköp (inköpspris eller vill dom ha försäljningspris)
4990 K det jag hade på 4010+4016 enl bokföringen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur redovisas mellanskillnaden då?
Enl min uträkning skiljer det närmare 40 000:- inköpspris lager mot 4010/4016
Men om jag räknar på försäljn priset i lager så skiljer det 75 000 mot 4010/4016
Det var en himla skillnad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror att du måste låta någon titta på hela din lagerredovisning. Inköp, försäljning och inventering. Känner att det kommer in lite för många parametrar för att jag ska kunna garantera ett korrekt svar :).
Normalt gör man så här:

Inköp D4010 K1930
Lager D1450 K 4990
Inventering D eller K 1450 / D eller K 4990 (eller inventeringskonto)
Försäljning D 1910 (vid kassaförsäljning) K 3010 (eller annat försälj konto + K 1450.

(Momsen har jag inte brytt mig om.)

Mellanskillnaden mellan inköpen och lagret borde vara de varor du sålt, men om det diffar mot inventeringen kanske det beror på något annat i bokföringen.
//T
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kollar och försöker få ihop det.
Tack för din hjälp.
Du är guld värd.
Ha en trevlig helg.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Glad om jag kunde vara till någon nytta.

Trevlig Valborg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag inköp av PC?.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette konto köp av pc.

vilken konto skall jag använda när jag har köpt pc, är det 6100, kontorsmateriell?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beror lite på hur stor och dyr dator du inköpt. Vid mindre skulle jag lägga den på konto 5420
Fd medlem
Inte tillämpbar

Smaksak, jag hade lagt den på 5410, förbrukningsinventarier.