- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Inköp av leasingbil
Jag har en enskild firma, där jag måste köra väldigt mycket och har valt att köpa en elbil på leasing, då jag aldrig gjort liknande så skulle jag behöva tips/råd hur det hela ska bokföras. Men det blir mer invecklat se exempel.
Första inbetalning kommer vara på 200,000 SEK var av 100,000 kommer från bolaget och 100,000 är en privat insättning/investering.
Sedan är frågan hur det hela ska bokföras månadsvis, och hur man bokför momsen, som jag har förstått på förmånsbilar är det ½ momsen som man ska bokföra.
Därefter ska jag förmånsbeskattas, på bilen och hur bokförs den biten?
Många frågor.... Hoppas det finns några snälla personer som kan hjälpa mig i rätt riktning
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Den första förhöjda avgiften skall du bokföra på detta sätt.
2. Hur månadskostnaden sedan skall bokföras beror lite på vad du betalar för varje månad. Kan vara försäkringar och ev andra avgifter med på fakturorna.
Men visar med ett exempel där det enbart är en månadskostnad för leasing. Du får gärna återkomma med en bil på själva fakturan senare.
Gällande förmånsbeskattningen så är jag osäker på om du skall bokföra detta eller om det enbart skall tas upp i din deklaration. Då man inte betalar ut lön eller arbetsgivaravgifter i en enskild firma så misstänker jag att det är det senare. Men hänvisar den frågan vidare till skatteverket.
/Joachim